onsdag 17 februari 2010

Osdagen den 17 februari



John skriver i dag och säger: Apropå Bruce Chatwins fotspår så kan jag berätta att vi är inte där nu. Vi kommer att stöta på honom senare på östra sidan i Argentina. Men här är det hans betydligt mer berömde landsman Darwin som lämnat fotspår. För snart 200 år sedan (runt 1830) seglade han här med sitt fartyg HMS Beagle och kartlade och undersökte människor, djur och växter. Fjorden vi gått in i idag kallas ibland Darwinpassagen och längre söderut kommer vi att gå in i Beagle kanalen strax söder om Magellansund. Han är känd här, Darwin, superfamoso som chilenarna säger.

Ingrid fortsätter: Det är svårt att välja foto i dag. Naturen är verkligen överväldigande. Vi befinner oss i norra Patagonien och här regnar det 4000 mm per år. 220 dagar om året har vi regn berättade en av guiderna. Vi hade dock tur i dag. Solen sken för det mesta, men bergstopparna täcktes oftast helt eller delvis av moln. Grönskan är kolossalt frodig och längs vägrenen växer vilda blommor, precis som jag minns min barndoms vägrenar. Vi besökte också en stad i dag, Coyhaique med drygt 100.000 invånare. Stadsbilden präglas av mycket enkla och dåligt underhållna hus. Man har inte råd att hålla sig med gas eller el så man använder ved till både matlagning och uppvärmning.

Det är alltså naturen vi fascineras av, de vida gröna fälten, träden som klättrar uppför de branta bergen, älvarna och vattenfallen och överallt en nästan djungelliknande grönska.

4 kommentarer:

  1. Godmorgon globetrottrar! Jag ryser när jag läser er berättelse, ser grönskan framför mig och känner lukten av eld och ved! Så vackra bilder! Här har vi återigen "alerta naranja";storm o regn och alla skolor stängda idag Ta sig till jobbet på syd har blivit något som liknar rallyt Paris-Dakar! Det strormar som tusan....
    Ha det bäst och "take care"!Psst har just läst ut Drottningoffret av Hanne V H en tegelsten men bra men bok nr 2 var bäst! Har en känsla av att jag alltid gillar 2:an bäst av en trilogi!!Är författarna som mest på hugget då eller????
    Kram Lissy

    SvaraRadera
  2. Vad kul det är att följa er på resan! Så vackert, men tur man inte bor där med så många regndagar. Jag har haft tur med vädret, igår strålande sol i London. Det blev en shoppingrunda, men jag hittade inget som lockade mig.

    SvaraRadera
  3. För böveln Gunilla; INGET i HELA London att shoppa!! Nu blir jag riktigt orolig för dig!!
    Kram Lissy

    SvaraRadera
  4. Så spännande att följa er resa. Läste nyss Sun Axelssons bok från 60-talet Eldens vagga. Den beskriver hennes upplevelser av Chile mellan Santiago och Valdivia. Den är fortfarande aktuell, man känner igen mycket. Härligt att John får komma upp till bryggan. Kram karin+allan

    SvaraRadera