måndag 15 februari 2010

Måndagen den 15 februari

När vi i går lämnade Valparaiso var hela stan inbäddad i en kall, rå dimma. Den kalla Humboldtströmmen skapar ofta dimma längs kusten. Det tog bara någon timme innan vi såg solen igen, men då var vi i full färd med att upptäcka vad som fanns ombord av diverse faciliteter. Häftiga smycken till exempel! Och kläder! Här finns flera restauranger men enbart två ställen där man kan få riktigt kaffe, det vill säga espresso och cortado.

Något som känns lite jobbigt är, att varje gång man närmar sig en restaurang och vill gå in, skall man spruta händerna med handsprit. När det är buffé av något slag så får man inte ta själv utan måste be personalen lägga upp på tallriken man bär med sig. Krångligt! Frukosten t.ex. är inte alls lika häftig som på MSC:s Symfoni där jag verkligen kunde frossa i mango, apelsiner, papaya, kiwi och vad jag nu tyckte om. Här får jag i fruktväg nöja mig med en melonsallad eller en halv grapefrukt och de tittar lite på mig när jag säger att jag vill ha mer, mer. Fast vi överlever nog! John, som inte är riktigt lika fruktgalen som jag, kommer ju bland annat att kunna frossa i ägg och bacon.

John har förresten råkat ut för en besvärlig förkylning med hosta och en rinnande näsa. Han håller sig i sängen i dag när vi ändå inte kan se så mycket eftersom vi är ute till havs hela dan. Visserligen är det ganska häftigt att se ett oändligt hav med stora dyningar och vita kammar på de glittrande vågorna, men det räcker ju med några glimtar då och då. John har dessutom sett sådant så det räcker säger han.

I eftermiddag, kl. 17.00 är vi bjudna på cocktailparty av kaptenen. Han är norrman och heter Tommy Stensrud. Hoppas att John är på benen till dess!

3 kommentarer:

  1. Have a nice coctailparty ! Kram Lissy
    och hoppas John VAR på benen!

    SvaraRadera
  2. Hoppas verkligen att John är på benen igen. För mig är det sista kvällen i Sverige, i morgon bär det av till London igen. Har idag inhandlat två böcker av Bernstein. Stor kram.

    SvaraRadera
  3. Hej! Tänk att ni sitter på en båt utanför Chile på väg ner mot söder. Kanske träffar ni på Bengt Rosendahl i Patagonien. Han är bl a med i Ängelholms filmgäng och reser nu i dagarna med några kompisar till just Patagonien för att vandra där. Jag antar att ni har med er Bruce Chatwin i bagaget. Eller kanske Sten Bergman som man läste som tonåring.Träffar ni på några jättar, som man hört ska finnas i Patagonien, så ta en bild och lägg ut på nätet. Pelle

    SvaraRadera