onsdag 10 februari 2010

Anderna


Det var skönt att lämna det otroligt varma Mendoza. Gårdagen bjöd på 38 grader i skuggan även så sent som klockan 6 på kvällen. Vi saknade förstås vårt fina nH hotell med den goda maten – John fick en fantastisk kalvfilé – och den goa, härliga atmosfären som personalen förstärkte.
Så var det dags för bussfärden över Anderna. Vi blev verkligen överraskade av den exklusiva bussen. Det var en dubbeldeckare som inte tog fler än 36 passagerare. Sätena var s.k. semicamas. Vi kunde luta stolen så att det nästan blev en hel säng av den. Nu gjorde vi aldrig det för resan var så intressant med alla de häftiga berg som omgav oss att vi inte ville missa någon av alla de intressanta vyer som bjöds. En sak som förvånade oss var att vi aldrig kände av den höga höjden på 3.500 m. Det tog åtta timmar från start till mål. Av dessa åtta timmar tillbringade vi en timme och femtio minuter vid gränskontrollen mellan Argentina och Chile. Vi hade hört att det kunde ta ännu längre tid, upp till fyra timmar. Att vi klarade oss med hälften kunde möjligen bero på att en av medarbetarna på bussen samlade in lite medel – inte så lite förresten – som överlämnades till de funktionärer som kontrollerade oss vid gränsstationen. Typiskt ”latinos” blev en av kommentarerna från några av våra medresenärer. Det som var speciellt intressant var ju att jordbruksdepartementet var de som kontrollerade oss. De kollade att vi inte förde in apelsiner, honung, tomater, fjädrar och annat som var produkter, som den agrara verksamheten i Chile själva producerade. Jag tackade min lyckliga stjärna att jag inte tagit med mig min svandunsjacka som jag hade på förra kryssningen. Den hade jag inte fått med mig in i Chile utan att böta över hundra tusen dollar…
Väl framme i Santiago de Chile blev vi snabbt omhändertagna av ännu en fantastisk engelsktalande guide med chaufför som tog oss i en spillandes ny Toyota till vårt hotell. Vi bestämde oss – som tur var – att stanna på hotellet och äta vår middag där. Excellent igen och med ett utsökt vin förstås !
I morgon blir det sightseeing i stan.

4 kommentarer:

  1. Lissy slängde sig in i din blogg 08.30 vid ankomst till kontoret och du skriver så målande o berättande att det känns som jag själv var med på bussen! När drar ni till havs? Sköt om er ordentligt!! Kram Lissy

    SvaraRadera
  2. Vilken stadsdel i Santiago bor ni i? undrar vi som nyss var där?? Karin+allan

    SvaraRadera
  3. Ja det är roligt att läsa för jag kan se framför mej de höga bergen och känna nyfikenheten på vad som komma skall. Monica

    SvaraRadera
  4. Vi bor i diplomatkvarteren på hotell Atton i stadsdelen La Condis - tror jag. Alldeles för långt ifrån centrum tycker vi. Ni bodde mycket bättre!

    SvaraRadera