måndag 22 februari 2010

Födelsedagen



Födelsedagen
Födelsedagen började som jag redan berättat med ett glaciärlandskap som söker sin like. Vid lunchtid var vi framme vid världens sydligaste stad, Ushuaia. Nu var det dags för dagens utfärd. Dessförinnan hade jag givetvis blivit uppvaktad av John med ett mycket vackert halsband i silver med olika stenar, ett hantverksarbete från Chile. Sjökaptenen ombord gratulerade med en flaska rödvin.

På våra utfärdsbiljetter stod “You must be able to get in & out of the catamaran” så jag var ju beredd på att det kunde bli besvärligt, men jag slapp bada! Vi kom ut i Beagle kanalen, som ju inte är någon kanal utan snarare ett sund, och fick se fåglar och sjölejon. Jag ska försöka ta reda på de svenska namnen på några av fåglarna, men det får vänta. Vi kom ganska nära sjölejonen som inte brydde sig ett dugg om vår närgångna katamaran.

Efter sjöturen var det dags för ett besök i nationalparken. Guiden berättade att någon fört in kaniner till ön och för att bli av med dem skaffade man rävar. Det var bara det att rävarna åt inte kaniner utan tog i stället fågelägg. Nu höll ön på att översvämmas av både kaniner och rävar! Intressant var att se hur man lät skogen sköta sig själv. Ingenting rensades undan, utan träd som ofta rycktes upp med rötterna under alla stormar, fick ligga kvar.

Vid sextiden var vi ombord igen och då var det dags att klä om inför kvällens middag. Jag kollade blogg och mail innan middagen och jag måste säga att jag blev alldeles överväldigad. TACK alla som tänkte på mig och skickade hälsningar på blogg, mail, facebook och telefon!

Middagen åt vi på den franska restaurangen Le Bistro. Vilken mat och vilka viner! Jag vet ju att några av er är nyfikna på meny och viner. Säkert jag själv också om några år….
Till förrätt åt vi pilgrimsmusslor. Till det drack vi ett glas vit bourgogne, Pouilly-Fuissé Louis Jadot .
Vi valde lammracks till varmrätt och till det drack vi en Cabernet Sauvignon Merlot, Primus 2005, Carmenére. Det var ett chilenskt vin från Casablanca Valley som vi ju åkt igenom på vår färd från Mendoza. Det var otroligt gott.
Sedan blev det lite olika ostar och till desserten kom så hela personalen i restaurangen fram till vårt bord och sjöng Happy birthday för mig och lämnade över en liten minitårta. Vi sparade tårtan och avslutade i stället med en chokladtartlett och till det drack vi en Sauterne.(stavas?) En Calvados till kaffet satt ju också fint.

Lagom lyckliga avslutades födelsedagen med en tangoshow i teaterlokalen. Vilken födelsedag!

Kap Horn

Vi tror att vi tillhör en relativt liten grupp människor som sett Kap Horn i solsken! Vädret fortsätter att vara soligt och lugnt. Otroligt! I dag den 22 februari rundade vi Kap Horn klockan 07.30. Vi såg också flera segelbåtar som rundade ”Hornet”. Kap Horn ligger på 55:e södra breddgraden. Det är precis samma breddgrad som Skåne ligger på fast nord. Häftigt! Det märks särskilt på att ljuset är detsamma som hemma i Skåne under sommaren. Det är bara temperaturen som skiljer eftersom här inte finns någon Golfström. Nu är kursen inställd på Falklandsöarna.

3 kommentarer:

  1. Kan du vara så snäll och komma hit och torka mina tårar!!! Ohhhhh vilka upplevelser!! Vilka bilder!! Och sjölejonen....que "pasotas"...
    Kram Kram Kram
    Lissy

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiska bilder!!
    säger Karin o Allan snart på väg till Tre sang i vinterkylan

    SvaraRadera
  3. Que pasa?? Inget nytt idag!! Får överleva! Åker till Sv imorgon o undrar om jag verkligen har något att sätta på mina fötter i snövädret hemma i S Hoppas tågen går då jag måste flyga till Växjö o sedan ta tåget till Gbg!! Så, wish me luck.. Ha det fortsatt Underbart på er resa!
    Kram fr anonyma Lissy

    SvaraRadera