söndag 15 januari 2012

Kulturdag



Det var bara en eller två plusgrader, men klart och fint så jag vandrade iväg till Grafiska museet för att vara med på invigningen av 40-års jubilerande Tormod/Ole Larsens Ateljéutställning i dag på förmiddagen.
Vi fick se flera av Tormod Larsens egna grafiska blad. Bengt Adlers intervjuade Ole och gav oss många härliga bilder från Oles uppväxt och övertag av faderns garfiska ateljé, där man som konstnär kan få komma utan att kunna särskilt mycket om hur man tillverkar ett grafiskt blad. Har man en idé så är man välkommen och får all den hjälp man kan behöva fram till tryckningen som Ole sköter.

Vi fick också se den första press som Tormod använde i sin verkstad. Peter Nordström trycker fortfarande på den i Grafiska museet och han finns också på Dunkers i den verkstad som finns i anslutning till den verkligt fina grafiska utställningen där. Peter hjälper dem som vill prova på att trycka. Jag ska ta med mig Ellen en dag.



Sedan var det dags för den här unga damen, Torun Säter Stavseng, att upptäda tillsammans med Symfoniorkestern där hon i vanliga fall är stämledare. Nu var hon inte klädd i den här svarta historien utan i en vackert röd aftonklänning och framförde med bravur Brittens Cellosymfoni. Häftig musik!

Orkestern som i år har funnits i 100 år, började med Lars-Erik Larsson och slutade med Stenhammars Serenad i F-dur. Lite besviken blev jag nog på Stenhammar, men det var kanske kontrasten mellan Britten och Stenhammar som gjorde det. Det var i alla händelser underbart att sitta i Konserthuset igen. Vilken dag!

Musik "live" slår allt! Jag är ledsen att jag missar Kammarmusikföreningens konsert den 24 jan med Oslo String Quartet som ska spela dels Brahms pianokvintett i f-moll och F Schuberts stråkkvartett i d-moll. Jag gissar att det blir fullsatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar