måndag 30 januari 2012

Första konserten















I dag blir det den första konserten för mig under Orkesterfestivalen. Det är Il Giardino Armonico som ska spela Telemann och Bach. Det ska bli spännande att få lyssna till musik från tidigt(?) 1700-tal spelas på tidstrogna instrument!

Orkesterfestivalen har spritt ut sig på alla öarna så det är inte riktigt som det brukar vara i år. Tyvärr kommer jag inte att kunna lyssna på Oslo String Quartet som jag ju också missade i Helsingborg. Gunilla är bussig nog att göra mig sällskap. Det gör hon också när vi ska lyssna på Mahler Chamber Orchestra och Monteverdi Choir en bit in i februari.

För övrigt är det tjejträffarnas tid! I lördags var Läslustan hos Birgitta, i söndags var jag hos Anita och spelade bridge, i dag har Gunilla och jag träffat Ann-Margreth på Triangeln över en kopp kaffe, i morgon blir det ett stort gäng på lunch hos Inga, på onsdag ska jag hem till Britta och spela bridge. Då kommer också Stina ner från Helsingborg. Gunilla hämtar henne på flygplatsen. Det ser ut som om vi skulle ha fullt upp resten av tiden också! Det gör inte så mycket att termometern har svårt att nå 25-gradersstrecket.

Här är vi på väg in till konserten och i pausen tog Gunilla den nedersta bilden från en av terrasserna. Det blev verkligen en härlig konsert med den fantastiske dirigenten och flöjtsolisten Giovanni Antonini. Vi fick lyssna på Telemanns Svit i a moll för flöjt, stråkar och cembalo. Sedan följde Bachs Brandenburgskonserter nr 3, 5 och 4. I den ordningen. Säga vad man vill men ingenting går att jämföra med musik live! Underbart!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar