lördag 27 mars 2010

Kulturhuvudstad 2016


Återigen sattes det upp högtalare, mikrofoner och stolar nedanför våra fönster. Och inte nog med det. På stranden byggdes det en sandskulptur av något slag, flaggor i olika färger och formationer sattes upp och en stor ballong svävade över alltsammans. Vad skulle det bli av detta?

Sandskulpturen blev svaret på vad som var på gång.” Las Palmas kandidat till kulturhuvudstad 2010” var budskapet. Snart fylldes torget med en ung symfoniorkester som spelade i en dryg timme, därefter fylldes Las Canteras av häftiga trummor och massor av dansande karnevalsklädda människor. Runt om i stan hittade vi sedan stora vagnar där det fanns musiker av olika genrer som spelade och sjöng.

Jag tog mig till musikkonservatoriet där elever och lärare framförde Purcells Dido och Eneas. Det är säkert mycket stimulerande att under sin utbildning få framföra operor ”på riktigt” med en publik som entusiastiskt stöttar. Det påminner mig lite om den begeistring som jag upplevde med Barbershops konvent. Häftigt! Roligt att det blir ett utbyte med Sundsgården i Helsingborg och Musikkonservatoriet här i Las Palmas!

Efter Dido och Eneas var det dags för Ulf Wakenius och hans kvartett på El Rincon del Jazz. Danuta och Lennart liksom Lillemor och Kjell med vänner var redan på plats och hade reserverat bra platser till oss också. Vilken konsert! Förutom Ulf själv imponerade pianisten Lars Jansson, men den största överraskningen stod Youn Sun Nah för. Hon stod i programmet som ”röst” och det var precis vad hon var. Hon både sjöng och lät som olika instrument och när hon följde Ulf i hans ekvilibristiska löpningar på gitarren så att man inte visste vad som var vad, blev bifallet totalt.

Visst är Las Palmas en värdig kandidat till att bli kulturhuvudstad 2016!

1 kommentar:

  1. Det blev bättre när jag tog bort bilden på sandskulpturen tycker jag.

    SvaraRadera