fredag 1 november 2019

Med Ellen i Malmö




I går tog vi tåget till Malmö, Ellen och jag, för att titta på lite konst. Vi började med en lunch på Savoy Grill. Det blev en burgare till Ellen och kolhydratsfri cola. Hon verkade nöjd med det.



Själv tog jag en grillad sej med härliga grönsaker. Det blev ett glas vitt till mig! Jag var också nöjd!


Sedan bar det iväg till Moderna museet. Egentligen borde vi nog gjort besöket när de guidade utställningarna.  


På första våningen visade man en utställning som hade naturen som tema. Rubriken var "SENSING NATURE FROM WITHIN". 



Sedan gick vi upp på andra våningen. Bilden ovan är gjord av Merike Estna och alla hennes bilder har rubriken "Spöke från framtiden med minnen från förr". Andra våningen visade mest skulpturer och jag var väl lite besviken på att det var så få målningar.




Vad gör man då? Jag föreslog i alla fall att vi skulle ta oss till Malmö konsthall. Det gjorde vi.


Inte fanns det några målningar här heller! MEN - vi fick se de här fantastiska objekten. Det är den amerikansk-irakiske konstnären Michael Rakowitz som sedan 2007 arbetat med att återskapa de historiska objekt som försvann vid plundringen av Iraks nationalmuseum i Bagdad 2003 i spåren av den amerikanska invationen. Han använder inte sandsten och brons utan har i stället valt varuförpackningar, konservburkar från mellanöstern som på olika vis importerats till USA. Artiklar som en gång varit behållare för mat, tvättmedel och godis.

Rakowitz menar att förstörelsen i Syrien och Irak inte är nationella tragedier utan en förlust för hela mänskligheten. Projektet som han arbetar med kallar han The Invisible Enemy Should not exist" Jag kan inte skapa annat just nu, säger han. För de föremål som försvunnit behöver sitt spöke.


Det blev en kort promenad till Triangeln och så tog vi Öresundståget hem till Helsingborg igen.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar