torsdag 5 april 2018

En otrolig påsk



Efter YinYogan på tisdagsmorgonen i påskveckan hämtade jag Ellen för lite inköp på Väla. Bland annat blev det den här jackan. Det var hon värd världens goaste och smartaste Ellen!


Kortleken åkte fram när hon kom på besök med pappa och en kompis. Ellen hade lovat mamma Marie att hålla pappa hemifrån medan hon förberedde en överraskning som present till det nya jobbet. Det klarade hon galant.



Vi klickade också på pianot och försökte klara av melodistämman på Für Elise. Det fungerade jättebra - naturligtvis. Dessförinnan hade de plockat fram papper och pennor och ritade. Detta är Ellens bild. Visst är hon skicklig också med pennan!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det Dymmelonsdagen. Efter en underskön behandling  - som vanligt - hos Petra, repeterade vi på kvällen med Kyrkokören. Vi skulle ju sjunga på både långfredagen och påskdagen.

Noterna på bilden är däremot från skärtorsdagens övning och medverkan i gudstjänsten. Det är Vox Maria som nu är i farten. Det var mycket gregorianskt och med punkter på notbladet i stället för vanliga noter. Inte helt lätt, men det blir nog bättre så småningom, när man är van. Det var veckans tredje repetition.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Efter kyrkokörens medverkan i långfredagens gudstjänst hade jag nu sjungit under två gudstjänster under påskveckan, men det skulle bli mera!



Under långfredagen öppnade konstrundan och jag gick förstås ner till PeO för att se vad han hade för nyheter. Naturligtvis var det otroligt färgglatt och alldeles fullpackat med besökare!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På påskafton var det familjemiddag hemma hos Johan, Marie och Ellen.


Först fick vi en underbart god sill med kokta ägg, curryröra och västerbottenost. Ett jättegott hårt bröd från Brödkultur fanns också på bordet.


Sedan blev det anklår med en sallad på salladsblad, fetaost, melon och pistagenötter.


Så här såg den ut innan vi hade börjat förse oss. Gissa om den gick åt!


Desserten var en marängsviss. Till detta dracks det förstås snaps, rödvin och dessertvin. Vi var några som bara smakade lite på dryckerna. Sedan blev det vanligt härligt vatten! Jag körde bil hem.


 Det var inte bara Lasse och jag som var gäster. Maries kompis Petra var där liksom hennes morbror Anders och kusin Klara.


Till vår stora glädje kom också Helena med. Det var verkligen härligt att få krama om henne, prata med henne och bland annat berätta om körlivet som hon deltagit i innan hon blev sjuk.






Några bilder på värdfolket får vi ju också ha. De hann faktiskt sitta ner vid bordet emellanåt. 




Vid 22-tiden var det dags att bege sig till den här byggnaden. Då hade det förstås blivit mörkt och mörkt var det inne i kyrkan också tills klockan slog 2400. Då tändes hela kyrkan upp för då var det ju Påskdag! Vox Maria började sjunga, gömda bakom altaret de gregorianska sångerna och lite annat.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Påskdagen infaller i år den 1 april.  Då har jag en ny bild på min almanacka. Det här är Summer landscape av Wassily Kandinsky, en av mina favoriter.

Det blev inte många timmars sömn för på påskdagens morgon var det tid igen att ge sig iväg till Mariakyrkan. Då var det kyrkokörens tur att sjunga på gudstjänsten. Är man med i alla körerna så får man ju ställa upp. Gissa om jag tycker det är härligt!

Annandagen jobbade jag också i kyrkan med lite olika saker, men därefter var påsken över - åtminstone för mig!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I går, onsdags lyssnade jag på vår skicklige organist George Chittenden, när han spelade fransk musik. Det jag helst av allt ville lyssna på var verket han spelade på midnattsmässan under påskafton/påskdagen, nämligen Jean Langlais Incarnation pour un jour saint.  Mmmm!



På kvällen gick vi till Dunkers kulturhus för att lyssna på Gunnar Wetterberg som Museiföreningen hade engagerat för att tala om Skånes fredliga århundraden. Det blev ett väldigt intressant föredrag och vi köpte alla tre böckerna han skrivit om Skånes historia. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I dag har jag varit hos Ester och i kväll blir det HSO med verk av enbart kvinnliga kompositörer och med en kvinna, Maria Spengler, som dirigent och solist! Spännande!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar