lördag 21 april 2018

Härliga minnen


Hela veckan har präglats av de härliga minnen som förra veckoslutet bjöd på. Jag var ju tvungen att berätta för alla om mina upplevelser till, på och från Ishotellet.



I tisdags kväll blev det bridge hemma hos Annika och Staffan. Vi fick världens godaste soppa, men jag glömde givetvis att fotografera. Kameran var framme, men det handlade ju bara om att berätta om resan upp till Ishotellet! Det visade sig att båda varit där och Staffan hade en häftig bild på en av skulpturerna som han tog när de var där.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I onsdags kväll var det Kammarmusikföreningens sista konsert den här våren. Det var blåskvintetten Pollux som firade sitt 20-årsjubileum genom att spela på Dunkers kulturhus i Helsingborg. Magnus, Åshild och Per som alla spelar i HSO har varit med från början. De uruppförde ett verk av Anna-Lena Laurin och "nästan" uruppförde ett verk av Reine Jönsson. Skönast att lyssna till tyckte både Lasse och jag var Carl Nielsens Blåskvintett op 43 som uruppfördes i Göteborg 1922!



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I torsdags kunde jag promenera både till och från Ester. Solen strålade och jag fick ta av mig kappan och bära den på armen! På kvällen var det konsert med HSO. 


Stewart Goodyear, en kanadensisk pianist var solist. Han och HSO spelade rysk musik, Sjostakovitjs Pianokonsert nr 1 och den ryska tonsättaren Galina Ustvolskajas Pianokonsert. Efter pausen blev det mera rysk musik. Då gav man Prokofjevs Löjtnant Kijé med barytonen Lars Fosser som solist. Det blev en härlig konsert. Allra mest tyckte jag om Galinas Pianokonsert. 



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Vad gör man då en fredag? Jo jag började med Yin/YangYoga som vanligt. Det går inte att låta bli! Sedan var det dags att äta lunch tillsammans med min Rotaryklubb för att fira att Rotarys grundare Paul Harris föddes för 150 år sedan. Fisken på tallriken är multe. Den lär fångas i Danmark på grunda vatten.


Det är fler som fyller år den 20 april. Den här tjejen till exempel. Marie fyllde 44 år och det fick bli ett grattis-samtal till henne förstås. Födelsedagspresenten hade hon fått några dagar tidigare.


På kvällen gick vi på Helsingborgs Stadsteater och såg Figaros bröllop. Jättefina skådespelarprestationer! Hela föreställningen som delvis var förlagd till nutid tyckte vi om. Tyvärr var salongen inte mer än halvsatt. Tråkigt och obegripligt när man spelar så bra och konceptet är toppen!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





I dag är det kulturskolans dag och jag passade på att gå in på Dunkers kulturhus för att lyssna på de duktiga eleverna. Här är det Jazzensemblen som underhåller i Teatersalen. Härligt! Tyvärr kom inte trumslagaren med på bilden.


I kväll ska vi se Idioterna på Lillan. Återkommer!

Det blev ett kort besök på Lillan. Föreställningen blev inställd på grund av sjukdom. Vi kommer inte ha möjlighet att se den vid något annat tillfälle dessvärre!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar