torsdag 30 mars 2017

Sång, sång, sång och musik


I söndags blev det som sagt sång i kyrkan på Marie bebådelsedag. Sedan körde jag till Allhelgonakyrkan för att lyssna på Ellen som skulle sjunga under temat "Sound of Music"


Det var en alldeles fullsatt kyrka. Jag fick en plats längst bak, men det var många som kom efter mig som fick stå. Jag letade och letade, men jag hittade varken Ellen eller någon av hennes föräldrar. Det var inte så konstigt! Ellen var förkyld, hade ont i halsen, kunde inte sjunga och var förstås inte i Allhelgonakyrkan. När jag sms:ade och frågade var alla fanns så kom beskedet. Ack ja! Glömma kan vi alla - och ju äldre man blir dessto mer glömmer man!

Efter Allhelgonakyrkan körde jag hem, fixade lite mat och sedan åkte Lasse och jag in till Mariakyrkan för att lyssna på fyra organister när de spelade Buxtehude och egna kompositioner inspirerade av Buxtehude. Det var vår "gamle" organist Mats Hultkvist, hans fru Ingrid, Karin Johansson och Nils Tykesson som spelade.


När jag kom hem på kvällen fanns det en liten korg med påskliljor och en chokladkaka utanför min dörr och en liten lapp där det stod "Förlåt att vi glömde informera dig!" Gissa om det värmde!

Måndagen förlöpte som vanligt med samtal hos Ester, intressant Rotaryföredrag om lotsverksamheten i våra vatten och så repetition med Mariakörerna, den här gången i kyrkan.

Tisdagen blev det en ny repetition med kyrkokören. Vi har ju en hel del på programmet i påsk!

I går onsdag blev en häftig dag!


Jag tog en promenad in till stan, lämnade min deklaration och gick sedan till Mariakyrkan för att lyssna på lunchmusiken. Det blev häftigt! George Chittenden spelade orgelmusik från Norge. Det jag tyckte allra mest om var Egil Hovlands Nu la oss takke Gud. Det var både underbar musik där man kunde känna igen psalmen men också ett otroligt vituost stycke. De andra två verken var av Edvard Grieg och Knut Nystedt. Solveigs sang, mjuk och lyrisk och Nystedts Exultate häftigt virtuost.

På kvällen var det församlingsråd, men alldeles innan det hade jag en sånglektion av Catarina.
Nu har jag skrivit protokollet. Det känns skönt att det är gjort. I eftermiddag ska jag handla fisk hos Jesper och i kväll blir det kammarmusik på Dunkers kulturhus.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar