torsdag 2 mars 2017

Bara några dagar kvar



I tisdags var det helgdag i Las Palmas. Det var barnens  - och föräldrarnas - dag med en stor barnparad genom stan. Här är det Patrik med fru och barn som klätt sig i karnevalskläder. Gunilla och jag försökte se paraden, men det var omöjligt! Så många människor längs med paradgatorna tror jag aldrig jag sett! Vi stannade till en stund i Catalinaparken, men gick sedan hem och såg allt - mycket bättre - på TV.


I går hade jag bestämt träff med de här tjejerna, Märta, Anita och Britta. Vi träffades på restaurang Clandestino på Miguel Rosa och åt och drack massor av härlig mat och dryck! Märta bjöd på Karnevalssallad, fisk och äppelkaka. Ett jättegott vitt vin fick vi till och det hela avslutades med en espresso. Det var verkligen härligt att träffa dessa charmanta tjejer och prata om allt som hänt och som nu händer på ön.


Efteråt gick jag som vanligt en promenad längs Las Canteras och det blåste så att vattnet blåste långt upp på själva promenaden.


Det har blåst ganska kraftigt länge nu och de här flaggorna talar dels om att det är farliga maneter i vattnet och att strömmarna gör det omöjligt att simma säkert. Man ska med andra ord hålla sig på land. Jag har inte haft några andra tankar på senare år, inte ens om det är grön flagg!


I dag, torsdag, sista dagen på Gran Canaria, for vi, Gunilla, Eva och jag, ner till Frederik för att bli fina i håret. Jag nöjde mig den här gången med att få mitt hår tvättat. Gunilla fotar som vanligt och vi var förstås helnöjda - som vanligt - innan vi vände hemåt igen.



Så småningom begav vi oss, Gunilla och jag, till Allende för att få en bit mat. Vi började med en flaska rödvin, Ercavio, ett tempranillo-vin. Sedan blev det aubergine, langustinos, Hierro-ost och panerade kycklingbitar. Desserten var en specialitet för Allende, nämligen glass på havrekexbotten. Givetvis blev det en espresso som avslutade måltiden. Nåja, med notan kom det ett glas med något gott starkt sött.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar