söndag 19 maj 2013

Väder

Nu har vi upplevt två dagar med ett osannolikt härligt väder. Solen gassar, termometern står på 28 grader i skuggan och det är så mycket vind så det går att sätta segel. Gissa om Gröningen snabbt  fylls av soldyrkande människor! Till min stora häpnad fick jag se att ganska många också badade! När jag kollade vattentemperaturen på nätet såg jag att Öresund hade drygt 14 grader, så här inne på grundare vatten var det säkert en bra bit över det - men ändå!



Balkong-fönstren fick jag givetvis skjuta åt sidan och sedan kunde jag sitta och läsa och njuta i Gull-Britts och Åkes sköna solstol när jag inte tittade på semifinalen i ishockey förstås.

Givetvis var vi en tur nere vid hamnen och tog bl.a. en fika på Espresso House. Kameran var förstås hemma....

Att det var VM i ishockey och Eurovision Song Contest final tycktes inte bekymra de som kommit till Gröningen. De solade, badade, grillade och såg ut att ha det ganska härligt. Lugnt och tyst var det också. Jag var förstås tvungen att ta en bild av horisonten när solen gått ner. Den visade ju vad som väntade oss nästa dag.


Som väl var bestämde jag mig för att stänga fönstren till balkongen vid midnatt. Det var bra för annars hade det regnat in på den sköna solstolen.

Tänk så olika två dagar kan te sig. I dag finns det inte så många andra än hundägarna som rör sig på stranden. Ute i vattnet hittade jag förstås några kanotister, men badarna har stannat hemma. En segelbåt finns i bakgrunden, men det lönar sig inte att sätta segel i dag.


Att ha tillgång till havet så här nära, varje dag, är en upplevelse i sig. Det förändras ständigt, men det är mera sällan som det ligger blankt som en spegel som nu när jag tog den här bilden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar