tisdag 21 maj 2013

Medaljutdelning


Den 21 maj är Helsingborgs födelsedag. Vart tredje år delas det ut förtjänstmedaljer, en tung pjäs i 18 karats guld, som delas ut som en hedersbetygelse för de insatser man gjort för staden. I år kunde jag glädjas åt att två av mina medarbetare från förr, teaterchefen Lars Svensson och min nämndsekreterare m.m. Helena Tengstrand belönades.


Här syns några av de nio som sitter i spänd (?) väntan på att den högtidliga ceremonin ska börja.


Nu var det Lars tur att få sin medalj. På bilden nedan har Helena fått sin medalj. Sist ut är Gudrun Erlanson, alla värdiga mottagare av Helsingborgsmedaljen, som kommunstyrelsens ordförande formulerade det.


Efter medaljutdelningen på Rådhuset blev det bankett i matsalen på Dunkers Kulturhus för medaljörerna med partners och för alla tidigare medaljörer som tackat ja till inbjudan. Det blev ett sällskap på 60 personer. Jag hade den stora äran att bli förd till bordet av kommunfullmäktiges vice ordförande. Vi fick suveränt tillagad mat och härliga viner. Jag kanske återkommer till dem eftersom jag glömde menykortet när jag gick hem! Först blev det löjrom, vaktelägg och färsk grön sparris, sedan piggvar med bl.a. vit sparris och några "al dente" grönsaker. Naturligtvis fanns det rabarber med i desserten. Kaffe och avec avslutade måltiden. Härlig musik fanns på plats, nämligen Tomas Trulssons jazztrio.



Här ser vi delar av honnörsbordet med musikerna i bakgrunden..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar