måndag 1 juli 2024

Resor. teater, musik m.m.

 

Ystad




Eftersom jag har ett Sommarkort på Skånetrafiken, kommer jag gärna överens med Jan-Olof och Gunnar om att göra några turer till olika platser i Skåne. Här är vi i Ystad. Restaurangen/Caféet Bäckahästen är ett favoritställe. Där slog vi oss ner och tog en kaffe och kaka. 







När vi hade vandrat runt och kollat både kyrkan och andra sevärda byggnader och miljöer, slog vi oss ner för en bit mat. Det blev en god bit lax och här kollar Jan-Olof om det föreslagna röda vinet duger. Det gjorde det!

Vi åkte pågatåg både ner till Ystad och hem. Vi kunde konstatera att tågtider har Skånetrafiken numera  svårt att hålla. Vi kom nästan en halvtimme senare till Helsingborg, än vad som stod i tidtabellen . Gunnar missade tåget till Förslöv, så vi gick till Kings Corner för en Irish coffee. Toppen! Jag dansade hem!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Föreningen Norden får köpa biljetter till reducerat pris på Eva Rydbergs generalrepetitioner. När hon nu inte får vara kvar på Fredriksdalsteatern har hon hyrt in sig på Sundspärlan i stället. Salongen var som vanligt fullsatt även här. Pjäsen de spelar heter Ett resande teatersällskap. Jag var inte helt förtjust i att sitta i Sundspärlans salong. Det var inte lätt att se vad som försiggick på  hela scenen, eftersom personerna på raden framför skymde sikten. Scenen var inte placerad ovanför åskådarna. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Ibland lyder jag de råd jag får av goda vänner. När Tina och Gösta var hos mig, hade de med sig ett paket viltfärs. Gösta jagar ju, och det här var resultatet av ett av de rådjur han skjutit. Jag trodde det skulle bli svårt att göra goda biffar av färsen, men eftersom jag fick rådet av vännerna att ta mig samman, så gjorde jag det! Det blev nio stycken. De här åtta finns nu i frysen. De blev faktiskt jättegoda! Nu har jag mat i några dagar.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I lördags kom Team Rynkeby till Ångfärjetomten. Det är återigen Paris som är målet för deras färd. Hela torget var fullt med anhöriga och vänner som ville önska dem lycka till. Det är Barncancerfonden som de samlar in medel till under hela färden mot Paris. Häftigt!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





En ny utställning öppnade på Karantänen i lördags. Här är det Emilia Bjuvrell  som har målat och skulpterat. Skulpturerna har hon kallat "Sångare". Vid tavlorna står det att de är "Giclee tryck 1/5". Det lär vara detsamma som Fine Art print.

- - - - - - - - - -



Annika Thorsén broderar och väver sina tavlor. Annika hade elva verk på utställningen. De här händerna tyckte jag bäst om.


 -- - - - - - - - - - - -



Dessa akvareller är målade av Åsa Alm. Oväderskväll och Kust kallar hon dem.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Mariakyrkan får ofta besök av både körer och musiker. I söndags fick vi besök av den här kören, Univeritetskoret Lille MUKO  stod det i programmet. Det är en kör från Köpenhamn. Otroligt bra, helt i klass med Lunds Vokalensemble. 
Det är underbart att kunna gå så ofta till Mariakyrkan och lyssna på härlig musik!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar