fredag 19 juli 2024

Det händer mycket nu!





 I måndags ringde Annika B till mig och undrade om jag ville följa med henne till Lunds domkyrka för att lyssna på den sista orgelkonserten under Skånes orgelveckor.  Det ville jag! 

Det blev verkligen en härlig konsert med den unga domkyrkoorganisten vid Wells Cathedral, Carolyn Craig. Hon spelade både äldre verk och ett nyskrivet. Det blev både virtuos och stilla, rofylld musik. Det häftigaste var kanske det nyskrivna verket "Big fish eat little fish" av Udi Perlman. Verket skrevs 2021. Konserten avslutades med Marcel Duprés Preludium och fuga i B dur, som han skrev 1911.  Häftigt! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Det var länge sedan jag såg en film, men häromdagen gick jag till Rösa Kvarn  och såg filmen "Röd himmel".  Det är en film om en ung författare som försöker skriva färdigt en roman. Han åker till ett sommarhus nära kusten tillsammans med sin kamrat. Det är verkligen ett psykologiskt drama och en otroligt duktig skådespelare, Thomas Schubert. Han fick också silverbjörnen vid Berlins filmfestival för sin roll i Röd himmel.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Trelleborg var målet för resan med Skånekortet den här veckan. Det blev verkligen en intressant resa!




Vi, Jan-Olof, Gunnar och jag, vandrade runt i staden och njöt t.ex. av den vackra stadsparken som var fylld av vackra skulpturer. Överst är det skulpturen Irrblossetsom 1919 blev stadens första offentliga konstverk. Axel Ebbe är konstnären. Den andra skulpturen är betydligt yngre och har skapats av Ralf Borselius i hans träverkstad och har sedan gjorts större för att kunna gjutas i brons. Det fanns sex sådana lekande skulpturer runt om i stadsparken.


På en informationsskylt kunde jag läsa att: Vid Smyge hittade två pojkar 1931 en sälkut. Pojkarna sålde kuten till Trelleborgs stad för 50:- kr. Sälhonan placerades i Stadsparksdammen där hon levde i 24 år.

Konstverket, eller skulpturen, som vi ser på bilden gjordes 2020 i samarbete mellan Kockska Stiftelsen, Trelleborgs kommun, konstnären Helene Rönnberg, VA-gruppen, JOCÅ-Teknik, Kävlinge Cementgjuteri och Föreningen Gamla Trelleborg.

-------------

Innan vi gick till en restaurang för en bit mat gick vi in i Trelleborgs museum. Det var verkligen ett museum värt namnet. Jag kommer att åka ner till Trelleborg igen i sommar för att gå till just det museet. Då kanske jag också har några bilder som jag kan visa. Så pedagogiskt och intressant! Det bästa jag sett på länge!




Så var det dags att bege sig hem igen. Vi valde att ta buss istället för tåg mellan Trelleborg och Lund. Det innebar att vi bytte buss i Svedala och här väntar Gunnar och Jan-Olof på bussen vid Svedalas stora torg. Jag tycke om att åka buss. Naturen kommer närmare och det känns behagligt. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På onsdagskvällarna är det musik i S.ta Anna kyrka. Den här onsdagen var det min sånglärare Catarina Kynaston och hennes dotter Elisabeth, som tillsammans med organisten Christina Böcker Jansson sjöng och spelade. Sista verket de framförde var Mozarts Figaros bröllop. Catarina och Elisabeth klädde då på sig riktiga festkläder. Kul!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Några bilder från torsdagens lunchkonsert har jag inte tyvärr. Det var Eric Choate från USA, som satt vid orgeln. Ragnar Bohlin kände honom väl, eftersom de träffades i San Francisco där Ragnar en gång arbetade och där Eric nu tjänstgör. 

Jag lyssnade på konserten tillsammans med Annika K-B och Hans B. Därefter gick vi på stan och tog en lunch. Kaffet tog vi på Zoégas café där vi kunde sitta och prata ostört. Hans ska jobba i Kristiansand fram till mars 2025. Sedan kommer de att flytta till Helsingborg.



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


 



Ibland, egentligen ganska ofta, går mina promenader mot de södra stadsdelarna. Härom dagen kom jag till Gustav Adolfs torg. Det visade sig att de bjöd på både konst och musik. Vad konstnärerna heter har jag tyvärr missat! På väg därifrån träffade jag en gammal kollega, som kände igen mig på långt håll. När jag kom närmare kände jag igen honom också, Björn var det. Trevligt att träffa och prata lite med gamla kollegor och vänner! 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar