söndag 7 juli 2024

Kullabygden är fylld av härlig musik

 

Tack vare en omtanke från Katarina och PeO kom jag med på en konsert i Krapperups Musikhall redan i tisdags. Det var Fredrik Lindborgs septett som spelade allt mellan en hyllning till George Riedel och Lars Gullin. Eftersom jag satt långt bak i musikhallen blev bilden lite otydlig. Fredrik Lindborg på olika saxofoner, Martin Sjöstedt på kontrabas och Daniel Fredriksson på trummor var de artister som hördes mest. Det blev en hel del jazz. Trevligt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Dagen därpå, i onsdags, hade jag redan bokade biljetter tillsammans med Jan-Olof. Den konserten var i Brunnby kyrka. Då fick vi lyssna på pianokvartetter med fyra underbara musiker. Gustav Piekut spelade piano, Anna Agafia Egholm var  violinist, Nicholas Swensen spelade viola och Kristina Winiarski cello. Mahler, Mozart och Schumann stod på programmet. Det blev en riktigt härlig konsert med otroligt skickliga musiker. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Under torsdagen hade jag inga konsertbiljetter , men då var planerna i stället att tura med Sommarkortet, den här gången till Lund. Naturligtvis var både Jan-Olof och Gunnar med. Vi började med en fika och sedan tog vi en promenad i regnat till hållplatsen där spårvagnen fanns. Intressant att åka spårvagn genom Lund. Efter det tog vi oss tillbaka till centrum, tog ett glas vin och promenerade sedan vidare i staden. Regnet kom och gick, men vi klarade oss hyfsat. Bland annat tittade vi in i Lunds domkyrka.




Så var det dags för lite mat. Vi ville vara ganska nära Lunds C så vi hamnade till slut på restaurangen GASTRO nome. Jag beställde den här salladen. Den var supergod. Jag tror jag åker ner till Lund igen och går till den här krogen för att äta denna härliga sallad.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Det blåser en hel del i Helsingborg, men promenera vill jag gärna ändå. Ibland hittar jag vackra segelfartyg vid kajkanten. Här är det fartyget Atlantis från Amsterdam som kommit hit igen. Vind finns det, trots allt, alltför mycket av just nu.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Fredagens konsert i Brunnby kyrka hade rubriken  - en klassisk konsert med jazzinslag. Så blev det inte! Malena Ernman och Mats Bergström hade blivit sjuka och vi fick samma dag ett meddelande om att konserten flyttats till Krapperup och att vi i ställer fick lyssna på världsstjärnan Jeanine de Bique och hennes pianist Aaron Wajnberg. Det var fantastiskt att de hade lyckats att på bara en dag få hit dessa stjärnor Jeanine från Storbritannien och Aaron från Brüssel.  Det blev transport med flyg till Köpenhamn och sedan vidare till Krapperup. Solisten Jeanine berättade om de verk hon sjöng, bl.a. flera folksånger från Trinidad, där hon är född. Det blev en helt oväntad härlig upplevelse!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Den sista konserten jag hade valt att gå på var också i Brunnby kyrka. Den här gången var det en stråkkvartett som heter Doric String Quartet. Detta var också mycket kända, världsberömda musiker. Det är fantastiskt att Musik i Kullabygden lyckats att engagera så skickliga musiker till årets Musik i Kullabygden. Vi fick lyssna på Beethoven, Britten och Schumann. Allra häftigast var Britten. De spelade 3 Divertimenti för stråkkvartett. Alla musikerna hade gamla instrument och violan var från 1843 och ägd av Benjamin Britten. Extranumret blev också Walz ur Brittens Divertimento. Nöjd? Otroligt!!



På bilfärden hem, tillsammans med Jan-Olof, kunde vi konstatera att trots att klockan var 22 sken solen och färjade himlen i olika härliga färger. Jag passade på att ta en bild när jag åkte i bilen.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar