lördag 13 juli 2024

Härlig musik och annat trevligt, gör att man glömmer bort blåst och regn.

 



Det är 80 år sedan Raul Wallenberg kom med flyktingar till Helsingborgs hamn. Detta ville Gideon Beil högtidshålla vid minnesplatsen på Kajpromenaden. Här får vi också lyssna till vem Raul Wallenberg var och vad han åstadkom under sin verksamma period under andra världskriget och vad som hände med honom.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Det här är S:ta Anna kyrka. Den var inte så här tom i onsdags. Då lyssnade jag på Matilda Andersson och Axel Liliedahl som sjöng och spelade under rubriken "Känner du Riedel?" Det blev flera visor som Georg Riedel skrivit musik till, bl.a. med text av Astrid Lindgren. Det var inte helt lätt för mig att höra texterna, men jag njöt av Axel Liliedahls pianospel. Verkligen bra!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Mera musik blev det under torsdagen. Här är det Mariakyrkan som har en konsert som ingår i Skånes orgelveckor.  

Det var Beniko Almgren som satt vid orgeln på orgelläktaren och spelade verk av Maurice Duruflé, César Franck och J S Bach. Bachs verk var Toccata och fuga i d moll. Gissa om jag var nöjd!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Det händer att jag gör lite jobb här hemma också. Häromdagen bytte jag filter bakom alla elementen. Det var inte ett dugg besvärligt, men det var inte så kul att se hur himla smutsiga de borttagna filtren var. Jag får nog byta dem lite oftare även om de nya filtren kostar en del. Jag måste ju andas ren luft!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Hela Stortorget och trottoaren framför Rådhuset invaderades i veckan av en matmarknad med mat från flera länder. Det var inte helt lätt att ta sig fram mellan alla som stod i kö för att få den rätt de önskade. Som väl var regnade det inte så mycket. I dag, lördag, när alla tälten packas ihop och lyfts in i bilarna som ska transportera bort dem,  regnar det hela tiden! 

Nej, det var fel! Tälten står kvar även under söndagen och alla är fullt sysselsatta med att servera mat och dryck från alla tält. Det är först på söndag kväll som matmarknaden stängs!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Trots regnet ger jag mig ut på morgonpromenader. Den här dagen var målet Oslopiren eller Pixlapiren som jag oftast kallar den. Det gick inte alls att komma fram på de stigar jag gått tidigare. Här ligger stora högar av sand, lera och bitar av asfalt. Det ska bli spännande att se vad det blir så småningom. Jag har läst en del om det på en information som vi fått, vi som bor relativt nära. De ska bland annat anlägga en kanal genom Oslopiren, med broar över kanalen. Kajerna ska också rustas upp på den östra sidan. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Marie är numera restaurangchef på Hotell Vault. Johan ringde i går och undrade om jag inte kunde komma och ta en bit mat och lite dricka på Vault. Det kunde jag! Marie jobbade och här serverar hon vinet som vi drack efter champagnen! 


Det blev god mat och dryck, men framför allt några härliga timmar tillsammans med sonen. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar