tisdag 28 september 2021

Hösten är på väg

 


I torsdags var det en riktigt spännande konsert på Konserthuset. Rubriken var "Bortom alla dolda agendor" .  Bakgrunden var den diplomatiska krisen mellan Kina och Norge sedan Norge tilldelade den kinesiske regimkritikern Liu Xiaobo Nobels fredspris. Detta resulterade i att den kinesiske tonsättaren Tan Dun komponerade violinkonserten "Fire Ritual", en musikal ritual för krigets offer, skrivet för den norska violinisten Eldbjörg Hemsing. Orkesterns blåsare var utplacerade i salongen och solisten Eldbjörg Hemsing kom smygande in från hissdörren spelande på fiolen. Dirigenten Maxime Pascal stod, som bilden visar, vänd mot publiken. Han dirigerade ju också alla blåsarna som stod i salongen! Verket skrevs 1918 och var riktigt härlig musik!

Efter paus blev det Tjajkovskijs 6:e symfoni "Pathetique". Gissa om jag var lycklig när jag gick hem!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Föreningen Norden har anordnat samtal på Dunkers kulturhus i flera år. Nu var det nästan två år sedan ett samtal anordnades. Jag skaffade förstås biljett utan att riktigt veta vad det skulle innehålla den här gången. I programmet stod det att det skulle vara ett samtal med Ola Håkansson och Per Sinding-Larsen. När jag gick till det här samtalet måste jag erkänna att jag inte visste så mycket om de båda herrarna, men nu vet jag! Ola Håkansson har träffat Dylan, McCartney, Madonna och många, många kända artister. Per Sinding-Larsen, som är född och uppväxt i Helsingborg har känt Ola Håkansson i trettio år. Han flyttade till Stockholm och var med om att starta ZTV. Det var då han träffade Ola Håkansson som var en av de få som samarbetade med honom. En av de saker som gjorde intryck på mig var att musiken upplevs starkare om den förstärks med olika synintryck. Det var kanske en av orsakerna till att konserten på Konserthuset i torsdags blev så lyckad!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

  

En annan härlig upplevelse var när Helsingborgs Drumcorps och Marimbabandet spelade på Konserthuset tillsammans med Nils Landgren.


Snacka om liv och rörelse! Både drillflickor och alla orkestermedlemmar både dansade och spelade härligt! Tyvärr har jag ingen bild på Marimbabandet, men de imponerade verkligen också.


Här kommer Nils Landgren in och spelar tillsammans med Drumcorps. Det är otroligt så många ungdomar som är engagerade i både Drumcorps och Marimbabandet. Jag tror att Helsingborg är bäst i Sverige på detta. Thomas Widlund fortsätter Sune Pålssons arbete med den äran!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar