söndag 12 september 2021

Kultur, musik, konst, natur - så härligt!

 


Förra söndagen gick jag på Jazz i Helsingborg och lyssnade på New Places Orchestra. De spelade på Tivoli. Jag tyckte att lokalen var för liten för denna stora orkester. Jag hade behövt öronproppar när bandet var i full gång.


Det var flera solister som spelade på sina respektive instrument.  Ebbot Lundberg svarade för sången. Jag tror jag hoppar över fler konserter på Tivoli med så stora band. Nästa gång blir det en mindre grupp på Tivoli, men det kolliderar dessvärre med HSO:s AW på Konserthuset.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Nu är äntligen körsången igång! Vi har fått två nya körledare. Johan-Magnus Sjöberg leder kyrkokören och Vox Maria, medan Ragnar Bohlin (på bilden) leder Oratoriekören. Det blev en riktig långkörare i går, lördags! Då repeterade vi Fredrik Sixtens Matteuspassionen mellan klockan 10:00 och 16:00. Händels Messias  hann vi också med ett tag. Nåväl, det var lite pauser också! Fantastiska körledare!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



När jag kom hem från Bohuslän i torsdags gick jag direkt till Konserthuset. Det var första IRL-konserten sedan pandemin började. HSO var helt fantastisk! Vilket drag! De hälsade också publiken välkommen med en fanfar! Dirigerade gjorde David Niemann. Konserten började med en pianokonsert av Caroline Shaw. Solist var Nareh Arghamanyan. Efter paus spelades Jean Sibelius Symfoni nr 1. Det var den verkliga höjdaren Whaow!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Föreningen Norden anordnade ett resa till Falsterbo Photo Art Museum under fredagen. På vägen till Falsterbo passerade vi Höllviken där Gudmar Olovsons berömda skulpturer fanns längs vägen. 


Vi fick också en bild av naturen vid Falsterbonäset när bussen tog oss runt på en liten sightseeing.


Vi undrade förstås vad som händer med alla hus som ligger nära de här våta markerna som havet redan försett med vatten. 



 Museet visade fotokonst och det var så gott som uteslutande bilder på fotomodeller. De flesta var ganska vågade, men en och annan var trots allt fullt påklädd. Denna bild är tagen av Patrik Demarcheller från Frankrike för magasinet British Vogue.




Den bild jag tyckte bäst om var denna. Här har den tyske fotografen Peter Lindbergh valt att fotografera utan smink på modellerna. 




I eftermiddag blir det Gladjazz på Båten med Jazzin' Jacks! Om jag ska gå dit? Gissa!























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar