fredag 17 september 2021

Goda vänner och massor med musik.

 


Visst blev det en riktigt härlig kväll med Jazzin´ Jacks på Båten vid Parapeten. Här är Jack Andersson i full gång på trumpeten, Lasse Karlsson på klarinetten och på trombonen Hans Ingelstam. I bakgrunden skymtar Per Karlsson på trummor och Claes Rydbeck på banjo. Tyvärr fick jag inte med Anders Rudnert på bas, men han hördes jättebra!

Det var alldeles fullsatt på båten, så de som inte bokat bord i förväg kunde inte komma in och lyssna. Vi uppmanades förstås att boka bord i god tid inför nästa konsert den 26 september. För mig kolliderar den konserten med en konsert på Konserthuset den söndagen.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o







På tisdagen var det full rulle. Gull-Britt och Åke bjöd ett gäng på lunch ute på restaurangen Tegel i Rydebäck. Här lyckades jag komma ihåg att ta en bild på de båda rätter som serverades. Jag åt en jättegod fisk med knaprigt skinn. 



De som ville drack vin till maten och kaffe blev det förstås också. Här sitter Gull-Britt och Tina.


Åke satt på kortändan och Nisse satt bredvid mig.


Mitt emot oss hade vi det här glada gänget. Ulf, Inger, Gösta och Regina. Det var stora ytor och inte helt lätt att föra samtal tvärs över bordet - trots hörapparat. Desserten blev glass på  Sofiero, men jag var tvungen att hoppa av eftersom jag skulle vara hos min audionom Carina klockan tre. Så härligt att kunna träffas lite oftare så här igen! Tack Gull-Britt och Åke!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Tro inte att det var slut på festandet den här tisdagen! Efter mitt besök hos audionomen promenerade jag upp till Falsterbogatan. Där fick jag en fantastisk kväll hos Marie och Per. Vi började med lite goda små bitar av ost och grönt. Till det drack vi rött vin.


Marie hade lagat en underbart god torskfilé i ugnen, invirad i papper som tålde ugnsvärmen. Torsken låg på en bädd av skivad potatis, olika löksorter och en härlig sås. Gott? Jättegott! Till detta drack vi vitt vin. Jag blev riktigt förtjust i det vinet och var naturligtvis tvungen att ta en bild på flaskan så att jag hade stöd för minnet när jag ska försöka få tag på den.

Kvällen sprang iväg. Som vanligt hade vi jättemycket att prata om och det var verkligen stimulerande på alla sätt. Till slut tog jag en taxi hem. Vilken dag!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På onsdagen var det dags att ge sig iväg till Konserthuset. Det var After work med HSO. Rubriken på den här konserten var Klangen från skogen. Orkesterns fyra hornister - Joachim Wåhlstedt, Karin Lindberg, Åshilld Henriksen och  Pär Enblom - spelade Robert Schumans unika verk för orkester och hornkvartett. Häftigt att se de här fyra hornisterna, som oftast knappast syns bakom andra musiker, nu stå framför hela symfoniorkestern!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Men innan det var dags att gå till Konserthuset kom Johan och vi körde till Vadensjö för att ta bilder på morfars grav. Jag hade lovat Kerstin att ta foton på morfars bild på gravstenen. Tack vare underbare Johan ordnade det sig.


Så här fin bild sitter på gravstenen. Förutom morfar Anders Fredrik, finns mormor Alma och moster Naemi i den här graven. Graven sköts av församlingen med den äran.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Helsingborgs kammarmusikförening ordnar konserter på Dunkers kulturhus, men i torsdags var konserten flyttad till Konserthuset. Det var nämligen den världsberömda stråkkvartetten Belcea Quartet som kom till Helsingborg. Just nu kan bara 70 personer få biljetter till konsertsalen i Dunkers kulturhus, men Konserthuset kan ta emot 300. Det var anledningen till att vi fick lyssna på kvartetten i Konserthuset. Det var fullsatt! Att det är en otroligt skicklig kvartett gick verkligen inte att ta fel på. Spelade ingen roll om det var lyrisk musik, som i Mozarts stråkkvartett eller dramatisk musik som i Sjostakovitjs och Schuberts stråkkvartetter. Trots det tror jag att det hade varit ännu mera njutbart att få lyssna till de här musikerna i musiksalen på Dunkers kulturhus. 

I morgon är rubriken på HSO:s konsert Resor i musiken och på söndag ska jag efter att ha ätit lunch i Laröd se Figaros bröllop Röda Kvarn. 


Roar mig? Ja, det gäller att passa på så länge det går!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar