onsdag 6 oktober 2021

Så fort tiden går! Nu är vi redan inne i oktober.

 


Vox Maria repeterade för första gången i onsdags. Så härligt! Jag flög hem från repetitionen! Tyvärr dröjer det ända till den 27 oktober innan vi har nästa repetition. Som tur är sjunger jag också i kyrkokören och vi repeterar varje måndag. Härligt, härligt! 


Körledare för båda körerna är Johan-Magnus Sjöberg. Han pensionerar sig just nu från en tjänst i Lund. Hoppas vi får behålla honom länge! Så småningom kommer det en ny organist och körledare efter George Chittenden, men det kommer förstås att bli en yngre förmåga. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Innan Vox Maria i onsdags var jag på årsmöte med Helsingborgs museiförening. Jag fick uppdraget för andra året i rad att justera protokollet. Det blir en lunch tillsammans med Helena. Trevligt! 

Museiföreningen bjöd också på en stadsvandring i lördags med den eminente Kennet Karlsson som ciceron/guide. Det är otroligt så mycket han kan om Helsingborgs historia. Mycket intressant och lärorikt!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Varje onsdag är det lunchmusik i Mariakyrkan. Jag går gärna dit för att lyssna.  Förra onsdagen var det John Perry och Boel Videke som spelade. Tyvärr fick jag ingen bild på Boel.

I dag var det Nils Tykesson som improviserade på orgeln till härliga höstbilder.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så var det dags för Sound of Music Malmö Opera. Det blev en härlig föreställning, framför allt med barnen, som verkligen kunde både agera och sjunga. Här har vi säkert flera kommande operastjärnor!


Eftersom det inte är tillåtet att fotografera inne i salongen passade jag på att ta en bild på några som hade beställt mat i pausen. Det var som synes fullsatt!



Jag åkte Pågatåg både till Malmö och hem. Det var en underbar tur, i synnerhet ner till Malmö då det fortfarande var ljust och jag kunde njuta av naturen, det gröna härligt böljande landskapet. Tåget stannade vid alla stationer och jag kunde inte låta bli att le åt alla minnen jag hade från det att jag flyttade ner till Skåne och mitt första jobb. Då bodde jag hos moster Naemi i Vadensjö, cyklade till Tågarp och cyklade sedan från Helsingborgs C till Västra Ramlösa skola. Jo, jag hade två cyklar! Bilden tog jag på väg hem från Malmö.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Promenerar gör jag fortfarande och jag tar mig gärna ut till Pixlapiren. 


Det är alltid nya graffitibilder som finns uppmålade inne på området. Den här bilden har rubriken "To THE GODFATHER OF GRAFFITI-SEEN!!!"  Nere till höger på bilden stod det: FROM : RUSKIG ÅNGEST.  Måla fantastiska bilder med graffiti kan verkligen de som håller på. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar