fredag 22 oktober 2021

Nu rullar det på

 

Föreningen Norden anordnar flera intressanta föreläsningar. Sedan sist var jag på en sammankomst där Lennart Rasmusson och Conny Palmkvist samtalade om böcker de skrivit och som handlade om situationen i vår närhet under andra världskriget.


Conny Palmkvists bok Sundets röda nejlikor beskriver hur svensk polis och Helsingörs syklubb räddade danska flyktingar under andra världskriget.


Lennart Rasmussons bok Livlinan handlar om de danska judarnas flykt i oktober 1943, illegala vapentransporter och mordet på Jane Horney.

Det var intressant att dels få en repetition av flera av händelserna under andra världskriget men också lyssna på de båda författarnas diskussion om Jane Horney. Conny Palmkvist menar att han hittat nya fakta och kommer att skriva en ny bo om Jane och vad som egentligen hände, vem som gjorde vad etc. Spännande! 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Kammarmusikföreningen bjöd på en ganska annorlunda "konsert" på Dunkers kulturhus i teatersalen i lördags. Rubriken var Rollen vi ärvde och det  var två kvinnor, Sara Ekman och Sofie Söderberg, som bjöd på musik, sång och dans. En mycket annorlunda upplevelse av musik, sång och dans. Riktigt njutbart.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

 

I söndags gick färden till Malmö. Den här gången spelades Benjamin Brittens  En midsommarnattsdröm. Det är en otroligt påkostad föreställning, med en fantastisk scenografi. Jag blev också imponerad av att det också i denna opera fanns så många barn och ungdomar som medverkade. I pausen var jag tvungen att läsa på handlingen igen så att jag inte skulle behöva titta på textraderna hela tiden......


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



 Så var det dags för torsdagskonsert igen. Rubriken denna torsdag var Dolda skatter. Skälet till det var att programmet innehöll sällan spelade verk. Jag tyckte bäst om Jessie Montgomerys Records from Vanishing City. De andra verken Laura Netzels Pianokonsert med Stefan Lindgren vid flygeln och Bruckners 6:e symfoni berörde mig inte lika mycket. Bruckners verk var alldeles för bombastiskt tyckte jag. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I kväll ska jag gå på Lillan och se Antigone och i morgon blir det BobHund tillsammans med Johan och Ellen. Återkommer!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar