måndag 28 september 2020

Ibland händer det mycket på bara en dag


 Efter min vanliga morgonpromenad på Parapetenpiren valde jag att promenera upp till Fredriksdal. Det var ingen vanlig Mikaeli marknad, men det fanns gott om stånd av olika slag. 


Jag fastnade för utställningen med alla sorters äpple. Tänk att det finns så otroligt många! Jag kommer egentligen bara ihåg Gravensteiner och Åkerö som vi odlade hemma i Lycke. I Ramlösa odlade jag äpplet Ingrid Marie. Det lär vara en dansk äpplesort. Vad som odlas i Sverige och utomlands har jag dålig koll på, men det finns tydligen massor av sorter som odlas i Sverige!



Fredriksdal hade också öppnat upp så att det gick att titta på en del av samlingarna i Kulturmagasinet.


Det gick inte att komma in så att man kunde promenera mellan föremålen, men det gick att se flera föremål genom en vägg, som helt och hållet bestod av glas. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Det blev en snabb promenad hem, för Stina tyckte jag skulle ta mig till Allerums kyrka för att lyssna på Jan-Olofs inspelning av kyrkokören. Detta skulle spelas upp på gudstjänsten klockan fem. 

För att komma till Allerum vid den här tiden behövde jag låna bilen som står i Laröd. Det var bara att ta bussen ut, men innan dess var jag ju tvungen att ordna med middagen. 


På bottenvåningen ligger restaurangen Ett litet makeri. Det är inte första gången jag springer dit för att fixa mat. Den här gången blev det kycklingpasta. Supergod!


Så bar det i väg till Laröd f.v.b. till Allerums kyrka. Tyvärr visade det sig att tekniken strulade till sig så det blev ingen digital körsång under gudstjänsten. Jag fick i alla fall träffa flera av mina goda vänner. Det är inte så dumt det heller!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så här såg det ut i stora rummet i går.


I dag ser det ut så här! Pianot finns nu hos Jan-Olof. Eftersom ingen av "de mina" spelar piano och jag spelar så sällan och aldrig något bra, så var det lika bra att det får komma till användning igen!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Min Rotaryklubb har kvällsmöte i dag eftersom det är sista måndagen i månaden. Vi ska i kväll få lyssna på Vesna Mellström som ska berätta om AF och arbetsmarknaden.

P.S. Nu blev det inte AF och arbetsmarknaden utan Samhall. Ett riktigt intressant och bra föredrag.. Jag återkommer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar