söndag 13 september 2020

Hösten är på väg

 




Veckan började med att jag var gästvärd i vår Rotaryklubb. Det går långsamt framåt och vi var c:a 20 st som lyssnade på Mats Erasmie när han berättade om sin roman Dödskaravanen som handlar om utvandringen till Brasilien i slutet av 1800-talet. Jag köpte förstås boken med mig hem för vidare studier.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På kvällen var det repetition med både Kyrkokören och Oratoriekören. Inte så här inte! Nej, vi repeterade digitalt och det var som vanligt lite underligt att sjunga olika körverk alldeles ensam. Det kommer att bli bättre. Nästa måndag ska vi ses i församlingshusets stora sal uppdelade i mindre grupper. Spännande!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

På tisdagen var jag fullt upptagen med att fixa fikabröd till de som jobbar inom hemvården. De har en lokal som de samlas i under tisdagarna för att samtala om vad som hänt och vad som måste göras. Jag tyckte det var dags att berätta att de är betydelsefulla för alla som behöver dem.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



George Chittenden, vår organist i Mariakyrkan, stod för lunchmusiken i onsdags  den 9/9. Han är verkligen en fantastisk organist och han framförde verk av Louis Vierne och Jehan Alain. Vi var flera som emellanåt fick rysningar i hela kroppen. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Helsingborgs Kammarmusikförening hade sin första konsert på Dunkers kulturhus i torsdags. Naturligtvis var jag där och lyssnade på Camerata Nordica. Jag har ingen bild på hela ensemblen, men violinisten som stod längst fram hittade jag en bild på. Det är Colin Scobie. Som mest var det åtta musiker som spelade. De framförde verk av Schubert, Tjajkovskij och Mendelssohn. Alla åtta spelade då de framförde Mendelssohns Oktett op. 20. Verkligen häftig!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Lite jazz har det bjudits på i Mariakyrkan, men jag har bara haft möjlighet att lyssna under en lunch då Maria församlings musiker spelade. Det blev en mjuk skön jazz.


I fredags tog jag bussen ut till Väla för att träffa Ellen. Vi letade och hittade den present hon ville få till sin konfirmation. Det gick supersnabbt! Konfirmationen blir på lördag den 19/9. Skulle gissa att jag återkommer och berättar om den.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så var det dags för Rotary igen. Den här gången hade vi ett digitalt möte med Wedel, vår vänklubb i Tyskland. Vi var alla samlade hemma hos Fredrik Åsare, som fixade så att vi kunde både se och höra allt från vår vänklubb. De kunde lika bra höra oss och vad Pia, vår nya president, och övriga talare framförde. Det var egentligen vår tur att åka till Wedel och hälsa på vår vänklubb där, men nu fick det bli ett digitalt möte i stället. Så har vi varit med om det också. Tänk vad Coronan ställer till med!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I dag har jag varit ute i Rydebäck och varit med och plockat nypon. Det var i senaste laget då flera var alldeles för mogna. 


Det blev några stycken i alla fall och så småningom kommer det att bli lite sylt av det här.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



När jag inte hinner - eller inte gitter - laga mat, går jag ner till Ett litet Makeri i vårt hus för att köpa lite mat. Här är det scampi, musslor, räkor och annat gott. Det är verkligen en toppenbra restaurang! 












  


ert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar