lördag 26 september 2020

Vår fantastiska symfoniorkester HSO

 


Jag börjar med mötet, som vi har alla måndagar, i vår Rotaryklubb. Vi har fått en ny medlem i klubben, Elisabeth Åstrand. Egentligen är Elisabeth inte alls ny i klubben. Hon har t.ex. deltagit i alla våra möten med vår vänklubb i Wedel. Trevligt att hon nu blir medlem i vår klubb. Här sätter vår president Pia Zachrison en medlemsnål på hennes jacka.

Föredraget den här måndagen handlade om Helsingborgs internationella arbete. Sally Russel berättade om HIC, Helsingborg International Connection, som hon är verksam i.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Som tur är har jag fått biljetter till HSO:s konserter fram till den 8 oktober. Förhoppningsvis kommer de att släppa resten av biljetterna den 1 oktober. Här förbereder sig Fredrik Burstedt, som är konsertmästare, tillsammans med några av musikerna inför kvällens AW-konsert. 


Eftersom det är en AW-konsert behöver orkestermedlemmarna inte klä upp sig. Här ser vi bland andra Lena Rönér som jag stod tillsammans med när vi sjöng i Felicitas. 


David Niemann dirigerade både onsdagens och torsdagen konserter. Det gjorde han med den äran. På AW-konserten under onsdagen spelade man Beethovens 4:e symfoni. Det var ett engagemang hos dirigent och orkester som smittade av sig. Jag dansade hemåt efter konserten och kände mig enormt glad. Vilken konsert!


Torsdagens konsert bjöd på två pianokonserter. Det var Ronald Brautigam som var solist. Den första pianokonserten var skriven av Sally Beamish, en engelsk tonsättare född 1956. Den andra konserten var Mozarts pianokonsert nr 17. Sally Beamish konsert - Pianokonsert nr 1 "Hill Stanzas",  var fantastisk. Det krävdes förstås en riktigt virtuos pianist för att göra den rättvisa, och det gjorde Ronald Brautigam. Den konserten vill jag gärna höra igen!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Vi hade körövning i dag - lördag - klockan 09:30 för min grupp i Maria församlingshus. Efteråt tog jag min vanliga promenad utmed Parapetenpiren och får då syn på ett par jättestora båtar.



Det är förstås kryssningsfartyg som troligen utan passagerare seglar till sin hemmahamn var den nu finns. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar