måndag 5 oktober 2020

Färgglad oktober

 


Oktober månads bild på min kalender är målad av Sandro Botticelli och heter The birth of Venus.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Den här bilden lär jag sätta in på min blogg då och då. I onsdags lyssnade jag på George när han spelade tre verk av J S Bach. Häftigast var nog "Dorische" Fuga i d-moll.




Jag gick direkt från Mariakyrkan till Jenny på Kiropraktorkliniken för att få en behövlig massage. Härligt! På torsdag hade jag tid hos kiropraktor Andreas. Han verkar vara ganska nöjd med det jag håller igång med, promenader och lite stretch.




På onsdagskvällen var det dags att gå till Mariakyrkan igen. Då var det repetition med Vox Maria-kören.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Röda Kvarn visade en film om Leonardo da Vinci och hans utställning på Louvren i Paris i torsdags. Det var intressant att få se så många av hans bilder som visade känslor. Jag tyckte då, och jag tycker fortfarande, att Mona Lisas händer är för stora i jämförelse till hennes huvud.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Helsingborgs Konstförening hade vernissage i lördags. Här ser vi konstnärerna Inga Modén (till höger) och Sofie Arfwidsson von Röök. Alla verk av glas är gjorda av Inga Modén och Sofie Arfwidsson von Röök har målat tavlorna.





Dessa verk har titeln U.T. ( utan titel eller vad det nu det kan betyda) och Ensamseglare.




Den här glaskompositionen tyckte jag nog var den häftigaste. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Symfoniorkestern har tagit bort söndagskonserterna och i stället spelar de på lördagseftermiddagen. I lördags fick vi lyssna på Beethovens Symfoni nr 3, "Eroica". Det har varit samme utmärkte dirigent under alla de tre senaste konserterna. David Niemann heter han och kommer från Tyskland. Jag skrev fel i ett tidigare inlägg, men ska ändra det. Naturligtvis mår jag jättebra efter att i 60 minuter ha suttit i Konserthuset och lyssnat till vår fantastiska orkester. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



En dag när jag var ute på mina promenader konstaterade jag att det var alldeles tomt på färjor i hamnen. Framför allt var jag glad över att slippa se den rostiga färjan Mercandia. Hon var borta flera dagar och jag hoppades att hon fått en ny hamn.


Nu är hon tillbaka, nymålad och fräsch! All rost är borta! Nu har jag verkligen ingenting emot att se Mercandia ligga i hamnen!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar