måndag 26 oktober 2020

Musik nästan hela veckan

 


Den här veckan under "Tolvnollett" (= alla onsdagar 12:01) kunde vi lyssna på orgelmusik från kororgeln. Det är Nils Tykesson som spelar Bach. Det är verkligen härligt att få lyssna till Bachs musik från kororgeln. Den stora orgeln är under reparation, men med den här fina kororgeln är det bara skönt med lite omväxling.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Kvällens After Work på Konserthuset med HSO, bjöd på en amerikansk dirigent, Karen Kamensek. Som väl var presenterades verken som spelades av Ola Simonsson. Även Karen pratade, men med den hastigheten hade jag svårt att hänga med i hennes amerikanska engelska. Man bjöd på symfoniska danser av Fazil Say.  Det blev häftiga svängningar mellan turkisk och västerländsk musik. Konserten inleddes med Musica Celestis av Aaron Jay Kernis. Eftersom jag visste att konserten gick att se digitalt loggade jag in mig dagen därpå och lyssnade alldeles hänförd. Jag förstod mycket bättre vad dirigenten berättade och jag kunde se musikerna och deras engagemang på ett helt annat sätt. Härligt, härligt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Även torsdagens konsert dirigerades av Karen Kamensek. Rubriken på konserten var Sfärernas musik. Tyvärr blev det ingen presentation och det fanns inte heller några programblad som informerade om musiken. Synd! Den svenska sopranen Sanna Gibbs sjöng Tre sånger komponerade av Osvaldo Golijov och Joseph Canteloubes Chants D'auvergne. Jag håller helt med Henrik Halvarson, som i sin recension i HD skriver att "Sångerna hängde i luften". Det skulle underlätta för publiken att kunna ta till sig sångerna om det hade funnits information om texter och innehåll. 
Att lyssna på orkestern är däremot aldrig något problem!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Jag minns inte om det var 2016 som jag första gången lyssnade på denna fantastiska sopran när hon på Metropolitan sjöng Madame Butterfly, men hur som helt, i söndags fick jag möjlighet att lyssna på henne igen. Röda Kvarn gav en repris på Metropolitans uppsättning med Kristine Opolais som Cio-Cio-San och Roberto Alagna som Pinkerton. En underbar föreställning! Vika röster! Jag njöt som bara den!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar