torsdag 6 februari 2020

Oj så mycket som hänt!



Jag börjar med festen vi hade på H55-paviljongen när min Rotaryklubb firade 40 år. Vi var 118 gäster och här är det välkomstbubblet som vi samlas kring. Innan vi satte oss till bords underhöll oss Luggude folkdanslag.


Jag hade två gäster från Rumänien och två från Wedel vid mitt bord. Här har vi tre av dem.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Mitt besök hos Jenny i veckan blev fantastiskt. Sedan hon läst utlåtandet från röntgenavdelningen på lasarettet knådade hon mig så att jag nästan flög när jag gick hem. Plötsligt - utan att jag tänkte på det - var blicken uppe vid hustaken och inte nere på marken. Härligt, härligt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I lördags åt jag middag med bland andra Inger på en japansk restaurang som ligger på samma gata som Röda Kvarn. Fantastisk god mat! Det var bland annat lite tack för jobbet med Rotaryfesten. Efteråt gick vi på Röda Kvarn.


Gerswins Porgy and Bess stod på repertoaren. Det blev en lång föreställning och ganska kul eftersom vi har sjungit flera låtar ur den. Det är inte alltid man kan sjunga med (i huvudet) med originaltexten, men den här gången gick det väldigt bra!


Porgy spelades av Eric Owens och Bess av Angel Blue. Det var fullsatt på Röda Kvarn och publiken var helt begeistrad även här.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I söndags var jag och min härliga Johan på konsert i Konserthuset. Vi fick bland annat lyssna till den här pianisten Aleksandra Swigut som spelade Chopin. Hon var riktigt skicklig. HSO bjöd också bland annat på Beethovens Symfoni nr 8. Vi har en fantastisk orkester!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I går åkte jag tillsammans med Helsingborgs Konstförening på en resa till Danmark. Vi besökte bland annat Arken.


Där kunde vi bland annat studera flera av hans målningar av de kvinnor han haft en relation till. Jag tyckte kanske att det hade varit roligare att se flera av hans andra verk, men det får väl bli vid ett annat tillfälle.



Efter Arken åkte vi till Rungsted för att titta på Karen Blixens museum. Det var sig likt!



Här kommer några av hennes målningar:




o-o-o-o-o-o-o-o-o


I kväll ska jag lyssna på HSO igen. Det är ju Samernas nationaldag och det kommer man att uppmärksamma både med utställningar och musik.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar