torsdag 23 januari 2020

Det rullar framåt



Eftersom januari snart är slut tänkte jag ta med bilden från min kalender som jag har på väggen. Bilden visar Johannes Vermeers bild Girl with a Pearl Earring (1665). I februari har jag en bild av Renoir.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Förra torsdagen var det konsert med HSO. Efter paus fick vi lyssna på den kanadensiska violinisten Lara St. John. Hon var verkligen skicklig. Vi fick lyssna på Leonard Bernsteins Serenad för violin och orkester. Publiken var helt entusiastisk och det extranummer hon spelade var otroligt virtuost. Jag kände väl igen det, men namn på musikstycken är inte min starka sida. Bilden på Lara är tagen vid Kronborgs slott i Helsingör.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Jag har varit ganska flitig med mina promenader. Det har i snitt blivit 11 000 steg/dag. Här är jag ute på Oceanhamnen.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I tisdags var Lasse på urologmottagningen på lasarettet. Han träffade då en läkare som såg till att han fick kateter. Det har gjort att det blir färre ombyten och inte fler än fyra besök per dygn av vårdpersonal. Skönt! Han mår också betydligt bättre nu än tidigare.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det dags för musik igen. Kammarmusikföreningen bjöd på den här gruppen Messiaen Quartet Copenhagen. Vi fick en fin introduktion och också en text som förklarade huvudnumret som tog 50 minuter att spela. Olivier Messiaens verk Quator pour la fin de temps var verkligen en upplevelse att få lyssna till. Verket tillkom 1941 då Messiaen var krigsfånge i Schlesien.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På lördag firar min Rotaryklubb 40-årsjubileum. Det blir en stor fest på H55-paviljongen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar