torsdag 2 augusti 2018

Sådant är livet



Livet förändras! Det vet vi ju alla och ändå känns det egendomligt när en av oss inte finns med längre. Bilden ovan togs den 7 juli 2017. Den 7 juli 2018 finns Göran inte längre ibland oss. Han sitter här tillsammans med mig i soffan.


Göran begrovs förra torsdagen i Brunnby kyrka och efter begravningen samlades syskonen för att minnas och prata om allt som hänt sedan barndomen och speciellt Görans roll i syskonskaran.



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Under fredagen träffade jag min gamla arbetskamrat Birgitta K. Vi hade förstås massor att prata om under lunchen. Båda hoppas vi nu på att den nya chefen på DKH blir vad vi önskar. Hon tillträder i oktober.


Det händer fortfarande en hel del i stan - mycket tack vare Fredrik Ö som är ansvarig för flera projekt, t.ex. gatuteaterfestivalen Passage. Här är man i full gång i Stadsparken.


Fredrik är också ansvarig för "ARTSTREETHBG 2018". Visst blev fransmannen Mantras målning på huset på Furutorpsgatan 26 fantastiskt! Hur han kunde få med texten på bokryggarna fattar jag inte.
Klicka gärna på bilden så blir det ännu tydligare.


Här är ett annat objekt som också skapades under festivalen. Det är konstnären från Höganäs Tim Timmey som tillverkat denna drake. Den kan man klättra och åka på som man vill.



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Under lördagen körde vi ut till Lerhamn för att plocka havtorn. Det blev en hel del som sedan blev saft och marmelad. Vi stannade en god stund och njöt av kaffe och en trevlig pratstund med Barbro och Bosse.



Efter besöket i Lerhamn tog vi oss till Dunkers kulturhus för att se teaterföreställningen "Ankomsten". Den ingår också i gatuteaterfestivalen Passage.
Det var teatergruppen "TEATERi" som gjorde föreställningen vilken är byggd på Shaun Tans bok Ankomsten. Föreställningen är utan ord. Tänk vad rörelser och minspel kan berätta mycket! Samtidigt pågår en utställning på Dunkers kulturhus av Shaun Tan som heter "Lost things". Shaun Tan fick en Oscar 2011 för filmningen av hans bok The Lost Thing och han har också fått priset Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) för sina böcker.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På söndagseftermiddagen körde jag ner till Kastrup för att hämta de här tre godingarna. De flög hem från Kroatien där de hade tillbringat två veckor av sin semester. Underbart att få krama om dem igen!



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Under tisdagen fick vi besök av Annika och Hans som kom upp till oss på lunch. Kameran? Jag har ingen aning om vart den tog vägen! Det började i alla fall med lite Prosecco och chips med svart tryffel. Sedan blev det renskavsgryta med sallad och mandelpotatis. Det blev öl till maten. Som dessert åt vi SIA-glass lemoncurd, sylt som jag gjort av jordgubbar och rabarber och så några färska jordgubbar. Kaffe blev det förstås på maten.



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






Varje onsdag lunch är det lunchmusik i Mariakyrkan. Det serveras kaffe och en rulle med sallad, tonfisk, mozzarella eller annan fyllning för en 50-lapp. Jag hade lovat att stå bakom disken som sålde kaffe denna onsdagen. Valet av onsdag var inte så svårt. Det var Johan Bridger som skulle spela den här onsdagen. Han kallade sitt program för " Bach 333-års-jubileum på marimba." Det var helt otroligt att se och höra Johan spela Bach! Tyvärr blev inte bilden särskilt bra eftersom jag stod längst ner i kyrkan, men en annan bild som jag försökte få fram på nätet blev suddig också den. Man ser att det är Johan i alla fall.



På eftermiddagen körde jag ut till den här härliga tjejen och fick underbar massage och ansiktsbehandling. Hon är guld värd, Petra med sitt ECO-face!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Efter mitt samtal med Ester (96 år) på Stattenahemmet gick jag i dag till Mariakyrkan för att lyssna på George Chittenden när han spelade Fuga i C dur av Dietrich Buxtehude. Buxtehudes samtliga orgelverk spelas under en period av 90 månader. Det sker första torsdagen i varje månad.



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar