torsdag 9 augusti 2018

Augusti rullar på



För augusti månad visar min konstkalender en bild av en målning av Kazimir Severinovich Malevich som han gjorde 1932. Verket finns på det ryska museet i St Petersburg.

Tänk att det redan har gått en dryg vecka i augusti. Snart blir det mörkt och kallt. Det gäller att njuta av både ljus och värme.


På natten vill jag förstås inte att det ska vara varesig ljust eller varmt. I dag kom Stefan och satte upp den här gardinen som gör sovrummet både mörkt och svalt när man har dragit ner den ända ner. Härligt! Här är den nerdragen till hälften.


På dagen rullar jag upp gardinen helt och hållet. Det blir bara någon dryg decimeter kvar av hela gardinen.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I tisdags fick vi besök av den här trevliga kvartetten, Gull-Britt, Regina, Nisse och Åke. Det var första gången vi hade gäster på balkongen. Det måste bli fler gånger!




Vi började måltiden inne i lägenheten med avokado- och mangosallad, sedan blev det ugnsgratinerad torsk med medelhavstäcke och till dessert åt vi en havtornsparfait med hallonsås. Jag hade ju plockat havtorn i Lerhamn och gjort saft och marmelad, så det gällde ju att ta vara på det.


Regina och Nisse hade den här buketten med sig plus en hemmagjord svart vinbärs-sylt. 



Av Gull-Britt och Åke fick jag boken Ett litet liv av Hanya Yanagihara. Ska bli spännande att läsa! Jag har i dag hunnit läsa 70 av de 732 sidorna. Återkommer!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar