torsdag 26 juli 2018

Gatukonst i Helsingborg och musik i kyrkorna



Det målas på flera ställen i södra Helsingborg. Här håller konstnären Mantra från Frankrike på att måla en katt som ligger ovanpå en bokhylla.


Den här figuren är snart klar och den målas på Gasverksgatan  av PichiAvo från Spanien. I det huset bodde jag en kortare tid innan lägenheten på Sundstorget var klar!



Den här målningen finns inte kvar längre. Konstnären Timothy Avery från Sverige gillar att måla om sina verk ett par gånger berättade man för mig på Kulturhotellet.




Öppningen av årets graffitiutställning var på Kulturhotellet där bland annat jag hittade den här tavlan av helsingborgaren Tim Timmey.






När man vandrar på Söder hittar man flera utsmyckningar. Här hittade jag en fint målad hackspett bland björkarna.



Detta är en del av den långa målning som Tim Timmey gjorde på Smedjegatan förra året. Bilden är målad direkt på husets tegelvägg.



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





I går var jag först i Mariakyrkan och serverade kaffe vid lunchmusiken. Anthony Newman från New York spelade. Jag blev inte särskilt förtjust. Jag hade väntat mig något helt annat av denne berömde organist från USA. Han ville antagligen visa hur virtuos han var. I mitt tycke spelade han alldeles för fort. Jag fick medhåll av andra. Tia och Agneta till exempel, som jag hade bjudit in för att dels lyssna på orgelkonserten och dels äta lunch med oss hemma efteråt, höll helt med mig! 




På kvällen gick jag upp till S:ta Anna kyrka för att lyssna på Francisca Skoogh. Det var helt i min smak! Francisca började med att presentera det verk hon först skulle spela. Det var en ung kompositör och hon menade att det kan vara svårt att ta till sig nyskrivna verk. Efter hennes presentation var det en fröjd att höra henne spela Staffan Storms Lied vom Meer , Song Of The Sea som han komponerade 2009.  Efter det presenterade hon Robert Schumanns Sonat op 11. Det blev en riktig höjdare. Jag ska nu gå in på nätet och läsa mer om Schumann! Tack Francisca! Jag kommer och lyssnar på dig när du ska spela med HSO i oktober.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Till slut vill jag bara berätta att biljetter nu är bokade till LPA. Jag flyger ner den 15 november och kommer hem den 24.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar