tisdag 17 juli 2018

Vänner, familj och lite utflykter



Inför "Granens" hemkomst från VM i fotboll hade man gjort den här granen. Jag missade själva välkomsthälsningen, men det var kanske tur för då ösregnade det!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I onsdags kom gardinmontören Stefan hem till oss för att kolla persiennerna i mitt sovrum. Resultatet blev att det kommer att bli nya härliga "gardiner" som ger mig ett både mörkt och svalt sovrum. Underbart!



Vid lunch gick jag till Mariakyrkan för att lyssna på Nils Tykesson när han spelade under rubriken "Ekon från Bach". Det innebar att han spelade både Bach, preludium och fuga dels i h moll och dels i d moll men också hans egna improvisationer som han kallade "Ekon från Bach". Nils är verkligen suverän på improvisationer.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I fredags var vi hembjudna till Annika och Hans. Vilken fest det blev! Det började med ett glas bubbel med tilltugg och sedan kom den varmrökta laxen på bordet. Lasses favoritmat!


En härlig sallad hörde förstås till. Jag fortsatte dricka alkoholfritt gott bubbel och de övriga drack vitt vin.


Desserten var härlig också den. Glass, lime-marmelad, maränger och mandel.


Som om inte detta var nog blev det kaffe efter maten med lakritskulor och choklad från Chocolate.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På lördagskvällen kunde vi gratulera Belgien till att vinna tredje pris i fotbolls-VM. Det blev en härlig match och det är klart att det är något extra när ens favoriter vinner.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Under söndagen skulle vi givetvis också titta på fotboll. Den började klockan fem  så då ville vi gärna äta något dessförinnan. Vi begav oss därför till Vikingstand och gick på Strandhuset. Lasse valde först en gin-tonic förstås och så en fiskgryta.


Jag blev ju förtjust i den asiatiska maten sist jag var där så jag valde på Maries inrådan en asiatisk biffsallad. Stark och god!

Fotbollsmatchen var jättehäftig att se och även om vi förstås hade önskat att Kroatien hade vunnit så var det härligt att de fick silver! Intressant är också att konstatera att det är de mångkulturella lagen som klarade sig bäst i VM. Heja Frankrike! 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I måndags morse hade jag det stora nöjet att hjälpa till så att den här underbara trion kom iväg i sin bil till Kastrup fvb Kroatien. Johan körde till Kastrup men jag körde hem bilen.  Det var första gången jag körde Subaru, deras nya bil. Det blev en härlig upplevelse. Kort sagt, en riktigt härlig bil! Vilka finesser den är utrustad med! Det ska bli trevligt att hämta dem igen så småningom.




På kvällen spelade Lasse bridge på Tre Sang så jag passade på att promenera längs kusten. Naturligtvis blev det ett foto kl. 21:43. Det är visst bara här som solen går ner mellan två länder. Häftigt!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar