söndag 3 juni 2018

55-årsjubileum i Uppsala


Det är 55 år sedan jag tog min lärarexamen i Uppsala och det var förstås dags att fira det tillsammans med mina klasskamrater. Anders W, Leif I och Anders T hade förberett vår träff på ett jättetrevligt sätt.

Jag flög från Ängelholm till Arlanda och tog sedan flygbussen till Uppsala . Jag hade bokat rum på Hotell Stella och det låg ganska nära landsarkivet som var vår första aktivitet.



Här har vi landsarkivet. Jag vaknade tidigt på fredagsmorgonen den 1 juni och tog en promenad för att hitta stället.




Jag fortsatte att promenera innan vi skulle träffas kl 11:00 på Landsarkivet.
Det visade sig att Uppsala slott låg ganska nära, varifrån jag har många trevliga minnen Gunillaklockan skymtar man till vänster och det är förstås domkyrkan vi ser i bakgrunden.





I Landsarkivet fanns den årsbok som vi hade gjort och här är en bild på alla 24 klasskamraterna som lyfts upp av vår klassföreståndare. Förutom bild och namn på oss finns också ett ord skrivet bredvid vår bild som kännetecknade oss just då. Bredvid min bild står det POLITIK ! Det var då det!




I årsboken som kom efter oss hittade jag den här bilden på min käre bror Anders. Han tog examen ett år efter mig.


I vår årsbok fanns det nio sidor med våra bilder. Här sitter jag och spelar piano längst ner.





Naturligtvis tog vi oss till vårt gamla seminarium också. Leif hade ordnat med lunchmackor och har sitter vi och pratar och minns och berättar vad vi har gjort och gör nu.


Här sitter jag bredvid Anders W och Ing-Marie. Ing-Marie hade lägenhet i samma hus på Börjegatan som jag och brorsan.


Vi saknade många, bland andra Kerstin och eftersom hon precis skulle fylla år så tog Anders W den här bilden och skickade en grattishälsning till henne.




Naturligtvis gick vi också in i den gamla seminariebyggnaden som i dag är en skola åk 1 - 9 med musik som tema. Här blir vi underhållna av en klass 8 som sjunger Vintern rasat ut i stämmor.


Inne i aulan berättade en skolsköterska för oss om verksamheten i dag. Tyvärr saknades den stora fina Bruno Liljefors tavla. Det såg onekligen lite naket ut.





Vi avslutade dagen med att äta gott på den italienska restaurangen La Piazza. Tyvärr kom bara händerna med på Lars-Erik och Janne hade varit tvungen att ge sig hem lite tidigare, men vi var i alla fall tio gamla klasskamrater runt det här bordet. Det var jag som tog fotot. Hmm!






Jag stannade kvar i Uppsala till lördag eftermiddag och passade på att försöka känna igen mig i stan. Domkyrkan var naturligtvis ett måste. Här har jag sjungit i koralkören varje söndag och ett särskilt minne är förstås att ha fått vara med och sjunga på Dag Hammarskölds begravning.

Jag tyckte nu att det kändes tomt och lite ödsligt, men så är jag ju van vid Mariakyrkan i Helsingborg som också den är en gammal katedral men inte så stor och betydligt varmare i sin framtoning.


Flygturen hem från Arlanda var med ett propellerplan! Vi var inte så många i planet, men det kändes verkligen annorlunda att flyga med ett förhållandevis så litet plan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar