lördag 30 juni 2018

Utfärder



I onsdags tog jag tåget till Malmö för att träffa Helena H. Det var ett kärt återseende!


Konsthallen ställde ut verk av norska konstnären Siri Aurdal. Det var hennes första separatutställning sedan 1980. Vi såg bilder på hur skulpturerna fanns utomhus där barn klättrade i dem. Det såg verkligen härligt ut!


De olikfärgade blocken i plast blev intressanta när man såg någon genom flera av dem i olika färger. Jag tyckte dock bäst om skulpturerna.

Efteråt gick vi in i konsthallens matsal som heter SMAK. Det var verkligen något jag kan rekommendera. Underbart god mat i en härlig trädgårdsmiljö. Helena och jag satt där i två timmar! Tyvärr tog jag inte en enda bild, men går man in på nätet på Malmö Konsthall Smak så får man se flera härliga bilder både på mat och miljö.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I fredags gick jag upp i ottan! Helsingborgs museiförening gjorde en utflykt tillsammans med Möllevångsgillet som jag deltog i. Vi startade redan klocka 08:00 från Villatomtsvägen. Första stoppet blev på en gård utanför Sjöbo som heter Tolånga 17.
Här föder man upp djur som sedan blir råvaror till det som säljs i både butik och restaurang. Angus är en av oxköttsraserna och gårdsgrisen är i första hand Duroc. Man är mån om att ha en verkligt hög kvalitet på det som säljs. Intressant!



Nästa stopp blev Borstmuseet i Onslunda. Här fanns inte bara borstar utan även gamla åkdon. Vi fick se en väl utsmyckad begravningsvagn och flera andra ekipage. Alla måste förstås dras av hästar.



I ett av husen fanns möbler, husgeråd och inte minst gamla tavlor som beskrev hur man levde förr.




Lunchen åt vi på Tomelilla golfrestaurang. Det blev riktig husmanskost. Det bästa med restaurangen var utsikten.


Det kanske häftigaste museet var Nostalgimuseet i Tryde. Jag begriper egentligen inte hur man hade plats för allt som visades där. Flera interiörer av butiker, både ICA och andra, för att inte tala om alla hundratals bilar. Jag letade förstås efter den typ av elektrisk kaffekvarn som vi hade hemma i pappas affär. Jag hittade den, men glömde ta en bild!


Däremot tog jag en bild på Morris minor, som var den första bil som mamma hade. Vår bil var svart men modellen som jag hittade här var ju förstås precis densamma som den mamma hade.



Sista stoppet innan hemfärden blev Sjöbo kaffestuga. Himmel vilka goda kakor! Vi fick kaffe och sju sorters kakor. Jag klarade av tre, och goda var de som sagt!


Klockan 18:00 var vi tillbaka på Villatomtsvägen och där stod Lasse och väntade på mig för vi skulle ju vidare till Saluhallen i Höganäs för att lyssna på Musik i Kullabygdens första konsert med Sisters of jazz.


Det var sex tjejer som spelade och sjöng jazzlåtar. Sångerskan och ledaren av gruppen Anna Pauline fick jag inte med på bilden.


Skam den som ger sig! Nu hittade jag den här bilden på Musik i Kullabygdens sida på Facebook. 


Det som var särskilt häftigt den här kvällen var att jag träffade så många av mina gamla lärarkollegor.  De hade kommit dit för att fira en väns födelsedag genom att tillsammans lyssna på tjej-jazz. Där fanns bl.a. Johans lärare Eva Selmén och hennes man Bengt. Jag lovade Eva att hälsa till Johan.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar