tisdag 2 maj 2017

Så är vi inne i maj månad


Först ska jag berätta lite om slutet på april.


I förra inlägget skrev jag att den här mannen, Hans Pålsson, skulle spela Mendelssohn, Mozart och Beethoven på konserten i torsdags. Det var i alla fall så man kunde förstå det. Naturligtvis spelade han enbart Mozart! Samma pianokonsert, nr 25, som han debuterade med för 50 år sedan, också då tillsammans med Helsingborgs Symfoniorkester. Jag var där då också, för 50 år sedan! Jag minns inte hur det lär då, men i torsdags lät det alldeles utmärkt!

Allra bäst tyckte jag dock om Mendelssohns Harmoniemusik op. 24. Efter paus satt enbart orkesterns alla blåsare på podiet. Bakom dem stod en ensam ung man med sin kontrabas. Nu råkar det vara så att HSO är kända för sina enormt duktiga blåsare. Här fick de verkligen visa upp sig och gjorde det med den äran. Underbart!


I fredags var vi hembjudna till Elisabeth på bridge. Hennes hus ligger uppe på landborgen och utsikten går inte av för hackor.


Vi började med kaffe och gott tilltugg , sedan spelade vi c:a 25 brickor och därefter var det dags för middag. Vi blev bjudna på en underbart god lax med massor av tillbehör. Desserten var glass med hemlagad sylt och grädde.

Elisabeth vill gärna att vi spelar på Bankska på onsdagar och Lasse kommer att ställa upp i morgon onsdag.


I lördags den 29 april hade vi inget speciellt inbokat. Det var tur det. Dels var jag hostig av bara katten och dels var det ett väder som inte lockade till några aktiviteter precis.


Det är ju inte så att man längtar ut till altanen trots det nyutsprungna vackra gröna.


Jag hostade hela natten till söndag, men så småningom kände jag att det i alla fall kunde vara okej att köra till Röda Kvarn för att se Sameblod. Det var en mycket berörande film!

Någon valborgsmässoeld blev det däremot inte, varesig för mig eller Lasse.


Första maj firade vi traditionsenligt med sång från Dunkers trappor. Det var 15:e gången som körsångare från flera olika körer sjöng in våren på det här sättet. Annika S fotograferade!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar