måndag 29 maj 2017

Berlin


Berlin ist immer eine reise wert fick jag bl.a. lära mig när jag läste tyska. Jovisst, där finns en del att ta del av!


I onsdags satte vi i Maria kyrkokör oss i en buss som körde oss till Berlin. Innan vi checkade in på vårt hotell blev det en bit mat på  restaurangen Zur Haxe. På den här bilden ser man vår utmärkte chaufför, Stefan, till höger. Körledaren George kan man också se vid ett av borden plus några av körsångarna. Jag tror vi var 24 st, så vi la ju beslag på ett par bord till.

Hotellet, Apart Hotel Ferdinand, låg en bra bit i utkanterna av Berlin. Vi fick ta oss med spårvagn en dryg halvtimme in till centrum. Första dagen började vi dock med en gemensam busstur in till stan där en svensk guide klev på och guidade runt oss i ett par timmar. Trevligt! På kvällen var det konsert i S:t Laurentii Kirche där Christians kör sjunger.


Efteråt bjöd vår världkör på mat och dryck i parken intill kyrkan. Det blev riktigt intressanta samtal och min tyska kändes efterhand riktigt fräsch!


Fredagen och lördagen kunde vi ägna helt åt att upptäcka Berlin. Vi var inte de enda! Barack Obama var exempelvis här och det var massor av poliser och avspärrningar överallt.


På fredagskvällen var vi några stycken som gick till Philharmonien för att lyssna på Berliner Philharmoniker och se Riccardo Muti dirigera. Det var fantastiskt häftigt att sitta så att man kunde se dirigenten framifrån. Vilket minspel och kroppsspråk. Underbart! Att de sedan spelade helt okej var förstås precis vad vi förväntade oss. Före paus var det Franz Schuberts symfoni nr 4 i c moll. Den lämnade mig ganska oberörd, men efter paus kom Tjajkovskijs symfoni nr 4 i f moll. Den gillade jag! Full besättning och vituost så det stänkte om det blandat med ett pianissiomo som jag inte trodde var möjligt i den lokalen! Whaow!


Lördagen ägnade vi bland annat åt museer och här är ett av rummen på Alte Museum med både impressionistiska och expressionistiska tavlor och skulpturer. Här har vi Tänkaren av Rodin.


Den här Rodin-skulpturen var också ganska häftig. Flera Monet- och Cezannetavlor berörde mig extra starkt då de beskrevs underbart målande i de hörlurar som museet lånade ut.



På eftermiddagen tog vi en tur på floden Spree och mötte vid flera tillfällen den här båten som var dekorerad med fotbollsklubben Dortmunds signum och med enbart helentusiastiska fotbollsfans ombord. Det skulle bli final i Bundesliga på kvällen mellan Dortmund och Frankfurt. Det visade sig senare att Dortmund vann med 2-1.


Längs floden kunde man se baksidan på alla hus som vi sett från framsidan när vi åkte den guidade turen under torsdagen. Det här upptäckte vi förstås enbart från båten, flickorna, både levande och som skulpturer, satt på muren ovanför floden.

Söndagen började med en tidig gudstjänst i en katolska kyrka! Det var ganska likt en högmässa i vår svenska kyrka, men så var vi ju också i norra Tyskland. Där skiljer sig våra olika kyrkor inte så mycket åt har det berättats mig! Vi sjöng och George spelade. Han avslutade suveränt med Buxtehude.

Klockan 22 på söndagskvällen hämtade Johan mig och så kunde jag säga som så ofta att "borta bra men hemma bäst"!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar