torsdag 7 juli 2016

Musik, fotboll och vänner

Nu är det musik i kullabygden för hela slanten. För vår del började det med en fest i Höganäs på Tivolihuset. Vi bjöds på god mat och dryck - champagne, vin och vatten - och härlig musik. Återkommer med namnet på de två härliga musikanterna.

Viktor Bergendal och Peter Filiptsev heter de.




Vår första konsert var operakonserten på Krapperup. HSO spelade och Merunas Vitulskis, tenor, och Maria Luigia Borsi, sopran, sjöng. Dirigerade gjorde Giordano Bellincampi. Bäst var Ebbe Aagaard Hallberg som presenterade verk och artister på ett mycket charmfullt sätt!

Efter konserten åkte vi hem till Anne och Mats som bjöd på ost och vin.

Matchen Frankrike - Island kunde vi ju inte se då, men vi hade rapporter från Johan på mobilen så vi försod ju vartåt det lutade.


Konsert nummer två blev en körkonsert med Malmö akademiska kör och orkester. Orkestern började med Erland von Kochs "Svensk episod nr 6". Kören var inte framme vid podiet, men plötsligt hörde vi ljud från olika fyllda glas från en kör som fanns runt om i hela kyrksalen och så sjöng de Erik Esenvalds "Stars". Underbart! Det visade sig vara en otroligt välklingande kör och jag njöt hela konserten. Det längsta numret var Lars-Erik Larssons "Förklädd Gud" och jag kunde konstatera att den finns kvar i mitt minne hela vägen. Solister var Karl-Magnus Fredriksson och Sabina Zweiacker.

Dirigenten Daniel Hansson fick kören att sjunga helt underbart med tydlig frasering, textning och nyansering. När applåderna aldrig ville tystna avslutade man med "Härlig är jorden" med att både körsångarna och orkestermedlemmarna stod upp och sjöng utantill i stämmor. Jättehäftigt!

I går onsdag var vi på middag hos Göran och Birgit, Lasses bror och svägerska. Som vanligt var det vällagad god mat och så champagne förstås plus rött vin till huvudrätten. Jag drack förstås den goda drycken vatten eftersom jag körde och dessutom är "vit" just nu.

Vi hann hem och fick se Portugal slå Wales med 2-0. Både Ellen och jag höll ju på Wales, men vi får väl stå ut med att Ronaldo trots allt inte bara är bra på att filma utan också är bra på att göra mål.


Det har regnat ganska mycket de senaste dagarna så jag har inte behövt vattna krukorna. Skönt! Jag lyckades med att få liv i en av dahliaplantorna och den är nu på väg med sina röda blommor. Klicka gärna på bilden!


Hortensiorna ser också ut att få igång blomningen. De ser riktigt bra ut så här långt.

I dag ska vi på lunch hos Katarina och PeO och i kväll är det sista semifinalen mellan Frankrike och Tyskland.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar