fredag 1 april 2016

Malmöbesök


HSV (Helsingborgs Symfonikers Vänner) anordnade ett besök i det nya konserthuset i Malmö i går em/kväll. Vi skulle få en guidning i huset och sedan lyssna på Malmö Symfoniorkester.

Då vi skulle vara på plats senast 16:45 tänkte vi att det är bäst att ge sig iväg i god tid. Jag hade övertalat Lasse att vi skulle ta tåget eftersom jag var osäker på var man kunde parkera bilen.

Vi valde att åka med Öresundståget som gick 14:12. Det gjorde det inte! Vi fick meddelande om att obehöriga fanns på spåret mellan Lund och Malmö och därför blev vi försenade. Kl.14:33 gick tåget i alla fall...men... vi kom inte längre än till Kävlinge. Där stod flera tåg stilla. Vi fick veta att när vi så småningom kom till Lund skulle vi ta oss till Malmö med buss. Puh!

Efter byte av tåg i Kävlinge kom vi så småningom till Lund i alla fall. Jippie! Nu skulle spåren vara klara för trafik mot Malmö. Men vi fick byta tåg - inte en gång utan tre!

Vi kom i alla fall till Malmö 16:45. Det var bara att ta en taxi och hoppas på att vi kunde haka på guiden. Det kunde vi.


Så här ser MalmöLive ut med hotell - vit byggnad, kongresssalar - gul byggnad och konsertsal - röd byggnad. Guiden blev i jobbigaste laget och det påverkade säkert intrycket av hela byggnaden.


Konsertsalen var pampig och rymde förutom orkester 1700 personer i publiken. Hela komplexet var byggt i betong, ek och mässing.


Vi fick lyssna på Alma Mahlers sånger, sjungna av Katija Dragojevic och Mahlers femte symfoni. Vi satt högst upp och jag tyckte att jag kom alldeles för långt ifrån orkester och solist. Närheten till musiken försvann och jag blev inte så imponerad som jag trodde jag skulle bli. Dessutom drog det och jag var inte riktigt klädd för det.

Hemresan gick bättre och vi var hemma i husvärmen kl. 23:30.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar