torsdag 21 april 2016

Härlig musik, gamla vänner, födelsedagsfirande och nyfikenhet


Rubriksättning är inte det lättaste. I synnerhet inte som det är så många saker som händer på bara några dagar.

Vi kommer att få en ny organist i Mariakyrkan, Georg Chittenden, som just nu tjänstgör som domkyrkoorganist i Dunedin i Nya Zeeland. Han börjar den 15 augusti. Spännande! Detta fick jag veta i måndags.

I tisdags var vi på kammarkonsert på Dunkers Kulturhus. Pelle hade gjort ett program om den här mannen Erik Satie.


Det blev en riktigt omväxlande och härlig föreställning med skådespelaren Magnus Florin som presenterade Erik Satie, läste hans dagboksanteckningar och berättade mellan verken vem den här intressante mannen var. Amelia Jakobsson, dotter till Anders Jakobsson sjöng fantastiskt härligt och spelade dessutom cello med den äran. Pianisten Joachim Olsson spelade flygel, ibland fyrhändigt med Pelle och så var där en 8-manna manskör "Satiesfraction" som sjöng, iklädda plommonstop vid ett tillfälle. En annorlunda med intressant och spännande föreställning i en nästan fullsatt konsertsal.


I onsdags åkte jag ner till Malmö för att träffa Helena. Det var fantastiskt att få träffa henne igen efter alldeles för många år. Jag vet inte hur länge sedan vid sågs, bara att det var alldeles för länge sedan. men nu är det på banan igen som väl är.


Väl hemkommen så tog vi oss till familjen på Skimmelvägen. Marie hade ju födelsedag!


Det blev bubbel och ost. Jättegott som vanligt! Det hade varit en fin dag också för Marie berättade hon. Johan kom tillbaka från Kalmar där han varit några dagar. Ellen berättade om ett besök med klassen i Mariakyrkan som hon inte var nöjd med. Det ska vi ta tag i lovade jag.

I dag har jag plockat nässlor, nässlor och nässlor! Britta M var här på lunch och då bjöd jag förstås på lite nässelsoppa. Rabarberpajen var jag inte nöjd med. Måste försöka hitta ett annat recept tills på lördag då det är familjemiddag.

Nyfiken? Jo, i morgon ska vi titta på de nya husen tvärs över gatan. Då får vi förhoppningsvis en liten hint om hur hus 22 kommer att te sig. Jag återkommer!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar