måndag 28 december 2015

En musikupplevelse


I går såg vi den allra första direktsändningen från Met 2006, Mozarts Trollflöjten, som nu visades för första gången i Sverige på Röda Kvarn.

Scenografin var enligt min uppfattning alldeles för bombastisk, uppblåst och pompös. Visserligen handlar det om kungligheter men så märkvärdigt tycker jag inte att det behöver bli för det.


Dock blev det en fantastisk musikupplevelse tack vare den här damen, Erika Miklósa, som sjöng Nattens drottning. Jag har aldrig hört den bättre. Hon sjöng med en otrolig lätthet, precis som om de allra högsta tonerna var de naturligaste och lättaste tonerna i hennes register, och som hon dessutom gjorde musik av!

Jag rös i hela kroppen och tårarna rann. Det händer inte alltför ofta.

I morse knackade det på mitt fönster kl 07:00! Himmel! Jag hade försovit mig! Jag skulle ju följa med Johan och hans familj till Kastrup för att sedan köra hem bilen! Klockradion hade inte ringt! Så fort har jag nog aldrig klätt på mig.

Allt gick vägen och jag var hemma igen med bilen och mig själv i behåll strax efter kl. 09:00. När jag kollade klockradion visade det sig att städerskorna hade dammat den så väl att både ljud och program stod på noll!



För att inte soffa till mig alldeles, tog jag på mig MBT-skorna och gav mig ut på en promenad efter frukosten som ju smakade särskilt gott efter färden ToR CPH (Kastrup).

Det blev en härlig promenad och det tog en dryg timme att ta sig hela vägen från Stuterivägen till Gröningen. Det var dessutom torrt och fint längs hela vägen in till sta'n, men så höll jag mig förstås på asfalterade ytor hela vägen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar