måndag 21 december 2015

Las Palmas - Helsingborg


Solen strålade verkligen härligt varenda dag i Las Palmas.


Här var det riktigt lågvatten och jag plockade av mig sandalerna och gick barfota ute i vattnet.


På vägen hem från strandpromenaden brukade jag sitta ner i den här parken och slå en signal till Lasse. Här var det oftast tyst och lugnt - utom när borrmaskinerna började sitt renoveringsarbete på ett av husen ellker sopbilen kom för att tömma soptunnorna eller när en farbror skrek och gapade på sin fru eller vem det nu kunde vara....


Den här blommande pelaren stod precis nedanför mitt sovrumsfönster. Fram på dagen placerades det ut stolar och bord till de restauranger som finns längs gatan. Även om man slapp biltrafiken var det inte särskilt tyst på kvällar och nätter, i synnerhet inte fredagar och lördagar, men det var glada skratt och tillrop.


Gunilla åkte iväg på tisdag förmiddag och plötsligt var det alldeles tomt och tyst i huset. Det fick det ju bli ändring på och på onsdag kom Britta, Märta och Anita hem till mig. Det blev en härlig eftermiddag i dessa glada vänners lag. Märta gjorde förstås ett fint foto-collage från vår träff.


Så var det bara att ta en sista morgonpromenad, packa väskan och ställa klockan på ringning. Torsdagen blev nog den varmaste dagen. Det blev en riktigt lång promenad och jag passade på att dricka apelsinjuice och läsa min bok på mer än ett ställe.

Flygresan hem var ingen höjdare. Flygvärdinnorna i min del av planet var riktigt otrevliga. Hoppas jag slipper just de två nästa gång jag flyger!

Hemma blev det snart full rulle med hela familjen på besök. Härligt, härligt!

Så var det söndag. Fjärde söndagen i advent började med högmässa och värdskap vid gudstjänsten och på kvällen var det julkonsert med båda körerna med en eftersits i församlingshemmet.


Naturligtvis hade det hänt en massa vid bygget tvärs över gatan när jag var borta. Nu är det fyrarumshusen som man lägger grunden till.


Jordhögen är borta och här är nu grunden lagd till hus nr 22! Det är förstås arbetsbodar man ser i bakgrunden.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar