måndag 29 april 2024

Vilken härlig tid! Vår, sol och vänner.

 

Styrelsen för Föreningen Norden lägger ofta sitt sammanträde på Fahlmans konditori. Det finns ett rum strax innanför själva konditoriet där vi sitter i lugn och ro och håller sammanträdet. Här sitter Anders, Kennet. Jorgen, Per och Charlotte. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o



När sammanträdet med Föreningen Norden var slut, rusade jag hem för att vara med på 20-årsjubileet för min bostadsrättsförening Arkaden. Karin, som är med i styrelsen häller upp lite gott bubbel. Det går inte att vara annat än helnöjd med min bostadsrättsförening, både med och utan bubbel!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Torsdagskonserten blev en fantastisk upplevelse med besök av ensemblen Mutatis. De spelade Gustav Mahlers Symfoni nr 9. Det var rent otroligt att höra denna lilla orkester spela detta avancerade verk. Ljudnivån blev minst lika stark som med en hel orkester och det gick att höra solopartier, som olika instrument hade, betydligt bättre än när en stor orkester spelar. De spelade också utan dirigent. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Hans Alfredssons plats invigdes under fredagseftermiddagen. Det regnade, men det hindrade inte flera hundra människor att komma för att vara närvarande under invigningen. På den överst bilden står Teaterchefen Moqi Simon Trolin och HD:s chefredaktör Marcus Ekdahl och samtalar om Hasse-priset och om prisutdelningen den 1 juni.

Det var flera som medverkade vid invigningen. Skådespelaren Jörgen Düberg och Helsingborgs Motettkör var några av aktörerna Efteråt fick vi dricka och snittar inne på Lillans foajé. Motettkören kom insjungande: "Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma...." 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

På kvällen gick jag till Dunkers Kulturhus för att titta på pjäsen "Döda mästares sällskap. Det var en produktion av åk 3 på Mega Musik Gymnasieskola. 

Jag kommer aldrig mer att gå på någon föreställning med så unga artister. Jag hörde nästan ingenting. De talade dels alldeles för fort och dels med svag röst. Dessutom var det jättehög musik med blåsinstrument och slagverk på scenen. Puh! Jag var inte ensam förstod jag, på reaktioner från flera andra i publiken.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Helsingborgs museiförening inbjöd sina medlemmar till en visning av utställningen i Salong 1 på Dunkers Kulturhus. Det var fotografier som berättade om gamla tider i Helsingborg, både byggnader, miljöer, stadskvarter och personer fanns skildrade. Sofiero och kungligheter fanns förstås också med.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



"Gå sin väg" på Helsingborgs Stadsteater rekommenderar jag. Verkligen en bra pjäs författad av Helena von Zweigbergk. Det gick att höra alla repliker och skådespelarna var verkligen skickliga, inte minst Gunilla Poppe, som hade huvudrollen. Pjäsen handlar om relationer i en familj med både ett skilsmässopar, en konfliktfylld syskonrelation och en döende mamma. Jag var verkligen helnöjd efteråt.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Under söndagen tog jag tåget ner till Oxie för att hälsa på Martin och hans familj, som jag inte hade träffat på så länge.


Martin hämtade mig vid stationen och jag fick en härlig välkomstdrink som Danushi hade fixat. Sedan väntade en fantastisk middag på oss. Det blev grillad kyckling med massor av goda tillbehör, sallad och champinjonsås, grillade potatisklyftor och ris m.m. Naturligtvis kom aldrig tankarna på kameran. Tyvärr! Det var både gott och vackert! Efter middagen tog Martin och jag en långpromenad. Vi gick bland annat förbi en golfbana som låg en bir bort från bostadsområdet. Vädret var underbart och vi tog en riktigt lång promenad.



När vi var hemma igen hade Danushi och sonen Felix dukat upp kaffe och en chokladtårta med vispgrädde. Jag kunde inte motstå att ta två bitar!

Vilken härlig söndag! Både Danushi och Martin följde mig sedan till tåget. Jag hoppas att vi ses snart igen, gärna på en tur med någon av färjorna här i Helsingborg.

När jag kom hem ringde jag Cathy. Vi kommer att ses om ett tag i Malmö på en restaurang kom vi överens om. Toppen att ha den kontakten också igen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar