onsdag 3 april 2024

Solsken blandat med snöflingor

 

Torsdagen började med en härlig behandling hos Petra. Jag njöt i fulla drag en dryg timme som vanligt.


På kvällen var det konsert på Konserthuset. På programmet stod "Mahlers mäktigaste". Det var Mahlers Symfoni nr 2 kallad "Uppståndelsen". Det var ju skärtorsdag, första dagen i påskveckan. Verket var stundtals riktigt häftigt. Både kör och orkester liksom de båda solisterna Ann Hallenberg och Susanna Andersson var suveräna. Dirigerade gjorde Tobias Ringborg. Underbart bra!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Under långfredagen var det Vox Marias tur att tillsammans med solister, en kvartett och fem musiker framföra Arvo Pärts PASSIO. Jag tror inte jag har varit med om något så gripande körverk tidigare. Hela verket handlade om Jesu lidande och död. Daniel Åberg sjöng rollen som Jesus och Staffan Lindberg var Pilatus. Kristina Wiman, Josefin Andersson, Daniel Carlsson och Adam Leckius var kvartetten som sjöng Evangeliernas texter. Instrumenten som musikerna spelade på var violin, oboe, cello, fagott och orgel. Ragnar, vår dirigent, tackade församlingen genom att sätta fingret på läpparna när konserten var slut. Det var alldeles tyst i kyrkan, vilket ytterligare förstärkte den stämning som hela verket hade skapat. Otroligt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Under påskaftonen slapp jag sitta ensam hemma. Gull-Britt och Åke bjöd hem mig till sig. Pelle och Christina kom också och vi fick en flera timmars härlig pratstund. God mat och dryck blev det också. Bland annat Janssons frestelse, som Åke hade lagat. På hemvägen gick jag ner längs Hälsovägen. Jag gick in bland Rhododendronbuskarna på den nya promenadvägen. Plötsligt fick jag se att en av buskarna blommade. Det var verkligen en härlig känsla jag fick på påskaftonen!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

På Påskdagen sjöng jag i Mariakören på högmässan i kyrkan. På Annandag Påsk väntade jag till eftermiddagen för att gå till kyrkan.


Hvitfeldska gymnasiets kammarkör från Göteborg, kom då på besök till Mariakyrkan. De sjöng många av de verk som jag varit med om att sjunga, och det är alltid trevligt att sjunga med, inne i minnet, antingen det är verk av Grieg, Buxtehude, Lars Gullin eller Stenhammar för att nämna några exempel. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Det var ett tag sedan jag gick ut till Pixlapiren. Så här ser det ut just nu! Lerigt och ödsligt. Längst ner finns flaggstängerna, ett hus och några ställningar kvar. Snart rivs väl också de. Det är inte med samma glädje jag vandrar hit ut nu, som jag gjorde tidigare.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I dag har jag varit på Privatläkarnas vårdcentral och fått min åttonde Covid 19-spruta. Skönt! Jag hade tid kl. 08:50, så det gällde att gå upp i tid, för att inte komma för sent. Gissa om jag blev förvånad när jag rullade upp gardinerna och fick se snö på marken! Temperaturen var +1 grad! Kommer det ingen vår snart, undrar jag. Vaccinationen gick kanonbra, och nu hoppas jag att jag kan hålla mig frisk.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar