måndag 22 april 2024

Det är kallt ute - men varmt inne!

 

När jag går mina morgonpromenader går jag ofta förbi det här cykelstället. Det har i flera år legat två trasiga, sönderplockade cyklar här. Nu var det alldeles fritt från resterna av cyklarna. Så trevligt! Hoppas att alla som parkerar sin cykel här får hämta den utan att den plockats sönder!


Här är en annan syn som får mig att tänka trevliga saker. Så skönt det var att åka med ett sådant här härligt fartyg. Jag minns både resan från Italien till Buenos Aires och den andra färden runt hela Sydamerika med en avstickare till Falklandsöarna. Jag skulle så gärna vilja göra en tur med ett sådant här fartyg igen! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Under veckan har jag varit hos hudläkaren och konstaterat att jag inte har någon hudcancer. Skönt! Jag fortsätter att smörja in mig med solkräm när solen skiner.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Jag har också varit på Dunkers Kulturhus och lyssnat på "Samtal om konst". Det var Mårten Castenfors, tidigare chef på Liljevalchs, som berättade om sina erfarenheter och tankar kring vad som är populärt, vad som inte går hem och varför.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det dags att fira min kära svärdotter Marie, som fyllde 50 år . Johan bjöd in alla vänner och bekanta till restaurang AnJo för ett glas bubbel och lite tilltugg. Ostronen kom inte med på bilden, men jag kommer ändå ihåg att de var jättegoda! Det kom massor av vänner, så det blev en riktigt hög stämning. Jag gissar att deras bil blev proppfull av alla presenter som sedan skulle köras hem. Själva födelsedagen, dagen därpå, firade de i Göteborg. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Eftersom Annika Skoglund, som är Rotarys guvernör det här året, är med i min Rotaryklubb Kärnan, så hölls distriktskonferensen här i Helsingborg på Hotell Marina Plaza i år. Här står Kommunfullmäktiges ordförande Mats Sander och hälsar alla hjärtligt välkomna till Helsingborg. Vi var 110 personer på konferensen!


Det hölls många intressanta föredrag. Framtidsforskning, Befolkningstillväxten, och Preventivmetoder genom historien var några av rubrikerna. Här står Mikael Palmgren, verksamhetschef och grundare av Marint kunskapscenter i Malmö och talar om vad vi skulle kunna göra för att rädda våra hav, eller som han sa, vårt hav, för det finns bara ett hav! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





På kvällen var det en bankett med god mat och dryck och en spexkvalkad med spexare från Lund. Till förrätt fick vi vit sparrissoppa med forellrom, sparris, nässelolja och potatis. Huvudrätten var en helstekt kalvytterfilé med picklad gulbeta, citronbakad tomat, persiljerotspuré, rödbetsvegetti, ramslöksolja och rödvinssås. Till dessert fick vi en mjölkchokladpannacotta. Det blev ingen bild på den.


Vi, som var med i kommittén, som hade organiserat hela den här tillställningen, fick mycket beröm. Mesta jobbet gjorde Annika N och Staffan F. De är verkligen värda hur mycket beröm som helst! De är fantastiska på att organisera och fixa allt så att det blir kanonbra!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På söndagen, dagen efter distriktskonferensen, sjöng jag i Mariakören på gudstjänsten i Mariakyrkan. Jag hade försett mig med alkoholfritt vin under banketten på lördagskvällen, så jag fick en riktigt bra sömn under natten. Klockan 09:30 stod jag i kyrkan tillsammans med kören och repeterade inför gudstjänsten.

Efter gudstjänsten tog jag en lång promenad.




Klockan tre på söndagseftermiddagen, blev vi, som hade biljetter till GladJazz, insläppta på teaterkrogen Culise. Vi fick lyssna till gruppen "Gentlemen & Gangsters". Det blev en riktigt härlig kväll. Jag kunde sjunga med i så gott som alla jazz- och gospellåtar som de spelade. Det är förstås Felicitas och Golden Beans som ständigt dyker upp i minnet. Så mycket bättre kan det inte bli!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar