lördag 2 mars 2024

Härliga upplevelser hela veckan

 



Varje månad går jag till Marcus för att både färga och klippa mitt hår. Det var absolut nödvändigt den här gången för det var fem veckor sedan förra tillfället. Nästa gång jag vandrar upp til TIDH har det bara gått fyra veckor. Skönt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Föreningen Norden i Helsingborg hade årsmöte på Ringstorpsgården under lördagen. Innan själva årsmötet fick vi lyssna till en föreställning av "Senilteatern". Det var inte helt lätt att få en bra bild från  där jag satt, men det är i alla fall damerna som står upp som tillhör "Senilteatern". Det fanns mycket att klaga på i samhället, framförde de i sina dialoger. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Söndagen blev helt fullspäckad. Först var jag gudstjänstvärd i Mariakyrkan och fixade kaffe, förutom till gudstjänstbesökarna, också till halva kören Vox Maria, som sjöng under gudstjänsten. Därifrån tog jag bussen ut till Laröd, för att stanna en liten stund på kaffekalaset för Ellen, som i veckan hade fyllt 19 år. Det var hela släkten som var bjuden - och kom! Tyvärr kunde jag inte stanna mer än en halvtimme, för jag hade biljett till konserten med GLADJAZZ på Stadsteatern/Culise klockan 16:00. Det var tråkigt att jag hade köpt biljetten innan jag blev inbjuden till Ellens födelsedagsfika! Jag fick i alla fall säga hej till hela släkten, innan jag tog bussen tillbaka till stan.


Det blev i alla fall en riktigt härlig konsert med Hans Knudsen Jump Band. De spelade många gamla härliga blueslåtar från New Orleans och Kansas City. Elvis Presley och The Beatles fanns också med. 


Numera måste man boka både konsertbiljett, mat och dryck. Det är restaurangen Culise som svarar för maten. Jag tog en fiskgryta den här gången också, och den var underbart god. 



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Helsingborgs Kammarmusikförening bjöd på en konsert med van der Pals Quartet under tisdagen.  Några av musikerna är musiker i HSO. Gordan Trajkovic är alternativ konsertmästare i HSO, Markus Falkbring på viola är stämledare för HSO:s violastämma.  Fredrik Burstedt i HSO ingår i gruppen, men var förhindrad den här kvällen, varför han ersattes av Goran Gribajcevic. Tobias van der Pals på cello vikarierar emellanåt i HSO, men bor i Köpenhamn där han undervisar på Konservatoriet. 

Det blev en otroligt härlig konsert. De började med Mozarts "Stråkkvartett nr 17 i B dur" och fortsatte med Hugo Wolfs "Italiens serenad". Efter paus kom höjdaren, enligt min smak. Det var Smetanas "Stråkkvartett nr 1 i e . moll -  "Aus meinen leben". Den var verkligen häftig, full av känslor. Det blev kvällens häftigaste upplevelse.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Innan jag gick till körrepetitionen med Vox Maria på onsdagskvällen fick jag en härlig ryggmassage av Jenny på Kiropraktorkliniken. Nu har jag bara en gång kvar innan det är dags att träffa ett nytt avtal.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Innan jag gick till sängs på onsdagskvällen satte jag klockan på ringning kl.06:30. Jag skulle promenera upp till Fredriksdal för att åka buss tillsammans med Helsingborgs Konstförening till Göteborg. Bussen gick kl. 08:45. Det vi skulle se i Göteborg var Göteborgskoloristerna som hade en stor utställning på Göteborgs konstmuseum.


Vi fick en guidning i fyra våningar med fantastiskt fina tavlor. Flera av konstnärerna målade motiv från Bohuslän. Detta är ett verk av Ragnar Sandberg från en plats i Bohuslän.


Inge Schiöler är från Stenungssund och denna tavla har han målat. 


Det regnade ordentligt i Göteborg, men när vi kom tillbaka till Helsingborg vid halv sextiden var himlen så gott som molnfri! En härlig dag, men den var inte slut!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Jag avslutade torsdagen med att gå på konsert som föreningen Jazz i Helsingborg ordnat med Miriam Aida -Pieces. Det var första gången jag upplevde att konsertsalen på Dunkers Kulturhus var fullsatt under en jazzkonsert. Intressant var att det fanns väldigt många tonåringar och även barn i salongen. Härligt! Slagverkarna, Finn Björnulfson och Ola Bothzén var riktigt virtuosa och fick spela solo flera gånger. Det blev jag verkligen imponerad av.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Sedan jag läst recensionerna om Helsingborgsrevyn i HD,  köpte jag en biljett och såg föreställningen på lördagskvällen. Det var så gott som utsålt i Teatersalen på Dunkers Kulturhus. Det förstås jag. Vilken  föreställning! De sjöng, dansade och förde dialoger så otroligt bra! Det var verkligen intressanta texter om vad som hänt under året i Helsingborg och de framfördes på ett sätt, så att publiken ständigt applåderade. Den föreställningen kan jag verkligen rekommendera.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det dags för lördagskonserten på Konserthuset med HSO.  Konserten hade fått namnet Nordisk Pianobriljans. Emilia Hoving dirigerade och Christian Ihle Hadland var solist. Vi fick först lyssna på E Griegs "Lyriske stykker for symfoniorkester". De var Örjan Matre som hade komponerat ett orkesterverk med sex av Griegs Lyriska stycken som grund. Därefter fick vi lyssna på K Szymanowskis "Symfoni nr 4, Symphonie Concertante". Vilken fantastisk orkester och konserthus vi har!













 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar