fredag 8 mars 2024

Sol, sol, strålande sol........

 


I går gick jag för första gången på länge ända ut på Parapetenpiren. Det var strålande sol, nollgradigt och nästan ingen vind. Så härligt!

I dag gjorde jag om samma promenad. Solen strålade i dag också, men väl ute på piren började dimman komma. Jag kunde inte fotografera i dag eftersom det knappast gick att se varesig fyren eller Rådhuset. Färjan, som kom in i hamnen, kunde jag inte läsa namnet på, men jag visste ju att det var Thycko Brahe eftersom klockan närmade sig halv tio. Solen skiner i alla fall!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I söndags var det inte riktigt lika fint väder, men jag hade ändå inte tid att vara utomhus, så det spelade mindre roll. Jag tog tåget till Malmö och gick till Operan för att se Puccinis Turandot. Det var fullsatt. Fredrik Offerlind, som sjunger i Vox Maria, satt och väntade på eventuella återbud. Han lyckades få en biljett till slut. Vi var helt överens om, när vi sågs i pausen, att det var en underbar föreställning.


Vi fick inte ta bilder under föreställningen, så jag passade på att ta en bild innan ridån gick upp. Den andra bilden är från programhäftet. Anne Derouard, som prinsessan Turandot, och Daniel Johansson som den okände prinsen Calaf, var helt fantastiska. Tårarna trillade på flera av oss i publiken, när de sjöng sista arian tillsammans. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Under tisdagen var jag på Konserthuset och lyssnade på Claes Remminger när han höll föredrag om både Symfoniorkestern och Konserthuset. Det var HSV - Helsingborgs Symfonikers Vänner -  som  hade en träff för medlemmarna. Efter föreläsningen åt vi soppa och drack vin i matsalen. Tyvärr tog jag aldrig fram kameran.


I medlemsbrevet från HSV kom i dag, den 11 mars, den här bilden. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Torsdagskonserten bjöd på intressant omväxlande musik. Fredrik Burstedt dirigerade och Oscar Edin var solist. Konserten började med ett verk av den unga kompositören Lisa Streich. Vi uppmanades att försöka förstå hur Beethoven upplevde musik, när han var döv. Kära nån! Det lät ganska förfärligt!
Det andra verket var desto bättre. Det var P. Hindemiths Kammarmusik nr 5. Oscar Edin spelade på sin viola helt njutbart. Efter pausen var det Brahms Symfoni nr 1. Fredrik dirigerade helt utan partitur i 45 minuter! Fantastiskt! 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar