torsdag 22 februari 2024

Det hände en del innan födelsedagen och på födelsedagen också!

 

HSO:s konsert i torsdags inleddes med en intervju av Marianne Beate Kielland, som var solist i sju sånger av Alma Mahler. Konserten dirigerades av en ung man Dmitry Matvienko. Vi kommer säkert att höra talas om honom ganska mycket. Han vann till exempel den internationella dirigenttävlingen som hålls i Köpenhamn vart tredje år. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På fredagen fick jag tid hos tandläkaren för att kolla hur det såg ut. Det innebar att vi kom överens om att jag skulle ta bort en av tänderna i underkäken och sätta dit en ny. Jag fick en tid veckan därpå. Oj oj!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Att promenera och upptäcka saker hör till de positiva upplevelserna. Den här dagen gick jag ut till Oceanhamnen på väg mot Pixlapiren. Svanarna hittar tydligen en hel del precis vid Oceanhamnen.


På väg mot Pixlapiren ser jag plötsligt att det har hänt en hel del här!


Alla byggnader är borta! Här finns enbart några buskar och träd kvar! Längst bort går det att se att flaggstängerna är kvar. Här ska tydligen byggas hus! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

I lördags var jag i S:ta Anna kyrka och lyssnade på Agnethe Christensen och Elisabeth Gaver när de spelade och sjöng på gamla instrument som kantele, medeltida fiddla, rebec och klockor.. Tyvärr har jag inga bilder. Det blev en mycket rogivande konsert. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Så var det dags för besöket hos tandläkaren. Det tog drygt 1,5 timme för att ta bort den döda gamla tanden och sätta dit en ny. Det var inte helt gratis heller. Totalt fick jag betala 7 580:- kronor!  Kanske var det värt det i alla fall. Risken för inflammation där den gamla tanden satt, är troligen borta nu. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det dags för födelsedagen. Solen strålade på morgonen och efter att ha svarat på några gratulationer, så funderade jag på vad jag skulle göra under dagen. På kvällen var det ju inga problem. Då var det körrepetition med Vox Maria, men innan dess? Det blev först en lång promenad ut mot Pålsjöbaden. Solen var borta, men jag styrde stegen mot Stadsteatern och slank in på Culise. Dagens rätt var en fiskgryta med kolja. Eftersom det var födelsedag unnande jag mig också ett glas Cava. 


 

 Lena hörde av sig och undrade om jag ville bli gästad med något gott till kaffet på eftermiddagen. Det ville jag! Här sitter hon med sin vän, hennes granne.


En härlig Budapestbakelse hade de med sig. Både vacker och god. En av mina favoriter.


Tro det eller ej, men vi åt upp hela bakelsen.


Naturligtvis hade Lena med sig sin härliga hund, som njöt av att ligga på mattan i solskenet. 


Efter att Lena med sällskap försvunnit, var det tid att svara på alla gratulationer som kommit på olika sociala medier. Några telefonsamtal blev det förstås också. När klockan var sex, var det bara att traska iväg till körrepetitionen. Det blev en kort repetition, för många var bortresta under sportlovet. Jag var hemma strax efter klockan nio, och då kunde jag ju titta på Snooker på Eurosport. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar