fredag 9 februari 2024

Vänner och massor av kultur. Vad kan jag mer begära!

 


Hamnkrogen är ett favoritställe att äta lunch på. I torsdags var jag där med Jan-Olof. Den här utsikten är ju fin, men i torsdags hände något. Plötsligt började det blåsa fruktansvärt hårt och så kom det snö, först något som liknade hagel och sedan kom stora flingor. Jag hade min dunkappa med mig, så det blev att sitta kvar på restaurangen ganska länge. Så småningom tittade solen fram och jag fick på mig dunkappan och gick försiktigt, försiktigt i snömodden hem.  Det är tur att jag bor så nära!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I lördags var vi på Lillan och såg "Nästa andetag". Pjäsen har fått fantastiskt fina recensioner. Det är Gustav Berg och Elin Norlin som spelar det äkta paret och som för ett resonemang med varandra utan någon rekvisita över huvud taget. Jag stördes av att jag hade svårt att uppfatta vad Elin Norlin sa. Hon talade alldeles för fort för att jag skulle hinna uppfatta allt hon sa. Det störde mig en smula. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Efter söndagens högmässa var det dags för en extra repetition med Vox Maria. Vi ska bl.a. framföra        " Mass Transmission" i Mariakyrkan den 16 mars och i Lunds domkyrka den 17 mars. Det gäller att träna ordentligt så att den sitter som den ska när det är dags. 

Under måndagen repeterade vi som vanligt med Mariakören och repertoaren har blivit lite mer avancerad. Nu började vi repetera B Brittens "Rejoice in the lamb". Häftigt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Helsingborgs Kammarmusikförening HKMF hade konsert på Dunkers Kulturhus i tisdags. Vilken tur att jag hade biljett! Det blev en helt otroligt härlig konsert! Stråkorkestern som spelade heter "Camerata Nordica". Det var 14 stråkmusiker som spelade under ledning av Andrey Baranov. Vi fick lyssna på Léo Weiners "Divertimento nr 1 op 20 on Old Hungarian Folk". Därefter spelade de F Mendelssohns Violinkonsert i d moll. Dirigenten var både solist och dirigent. Efter paus fick vi lyssna på Béla Bartóks "Divertimento Sz 113".  Alla som jag pratade med efteråt var helt begeistrade. Vilken konsert!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Två dagar senare var det dags att promenera till Dunkers Kulturhus igen. Då var det Jazz i Helsingborg som stod för programmet. Vi fick lyssna på den här gruppen som leds av saxofonisten Håkan Broström. Han hade med sig en amerikansk pianist Joey Calderazzo. Oroligt skicklig pianist! Martin Sjöstedt spelade bas och Karl-Henrik Ousbäck trummor. Det blev också en härlig konsert!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Trots att vädret inte är särskilt bra, det blåser och stormar, så tar jag ändå några steg varje dag. Här strålar det kring fontänen utanför Stadsbiblioteket. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På lördag är det dags att både ge sig till Karantänen och Dunkers Kulturhus för att se på konst och på eftermiddagen får jag promenera till Konserthuset, för då spelar HSO. Som sagt, vad kan jag mer begära!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar